NULL Skriv ut sidan - Persian

Anbytarforum

Titel: Persian
Skrivet av: Mattias Denkert skrivet 2014-04-29, 17:53
Provar att väcka den här tråden till liv igen.

Även jag är ättling till denne Per Gregor Persian som Håkan nämner överst i tråden. Med största sannolikhet är han son till nämnde trädgårdsmästare Johan Petter Persian och dennes första hustru Brita Pehrsdotter Åberg (paret finns i vigselboken Jakob och Johannes EII:2, sida 273). År 1775 finns paret i Galtström, där de får en dödfödd dotter (Galtström C:I sida 296).  

Johan Petter m. hustru finns sedan i åtskilliga mantalslängder från 1700-talets slut, men först år 1796 dyker det upp en son (Västernorrlands läns landskontor EIII:34, sida 1169). Eftersom mindre (icke-skattskyldiga) barn inte registrerades i längderna är det en trolig gissning att det är Per Gregor Persian det rör sig om - men 100% säker kan man förstås inte vara.  

Däremot tycks namnet Gregor (alternativt Gregorius) vara ett vanligt namn i släkten Persian, då jag stött på många personer som hetat det, så att klockaren i Alunda skulle vara Johan Petters far är inte alls självklart. Jag jobbar på att finna honom innan han dyker upp i Jakob och Johannes församling, men hittills har jag inte hittat något av värde.