NULL Skriv ut sidan - Timmerolycka i Sundsvall 1878

Anbytarforum

Titel: Timmerolycka i Sundsvall 1878
Skrivet av: Birgitta Almqvist (Baq) skrivet 2004-06-14, 11:55
Johan Olof Sollenius, f. i Selånger 25/9 1844, avled den 30 april 1878. Johan Olofs dödsannons, införd i Sundsvalls-Posten 2 maj 1878, löd:
 
Att handlanden Johan Olof Sollenius i Sundsvall genom en wådlig händelse afled Tisdagen den 30 April 1878 i en ålder av 33 år, 7 månader, och 6 dagar, djupt sörjd och saknad af maka, 3 barn, moder och 2 bröder, varder endast på detta sätt slägt och vänner, tillkännagifvet. Sv.Psalm 452, 453.
 
Johan Olof Sollenius hade 28/10 1871 gift sig med Christina Margareta Nilsson (Nilsdotter) f. 20/4 1845, i kyrkboken kallad Stina.  
 
När maken dog var Christina endast 32 år gammal och hade tre barn att sörja för. Hon var en driftig kvinna som lät bygga tre hus i Sundsvall, ett på Vreten (Stjärnan1),1889, ett på Stadsmon (byggår möjl. 1885) och ett i Stenstaden (Kyrkogatan 10),1991. Hon anges i yrkesregistret som mejeriidkerska. I ett av husen drev hon lysolje butik,och i de andra bl a specerier och barnkläder, samt i ett (Kyrkogatan) även ett godtemplarkaf?.
 
 I dödsannonsen, införd i Sundsvalls Tidning 28/1 1913 av hennes barn Alfred, Selma och Hjalmar står att Christina Margareta Sollenius var född 20 april 1845 och afsomnade stilla Lördagen den 25 jan. 1913, djupt sörjd och saknad af oss barn, barnbarn, syskon, släktingar och vänner.
 
Sonen Alfreds hustru hette Berta Sollenius, dottern Selma var gift med Jacob Gunders?n och Hjalmars maka var Signe Sollenius.
 
Jag söker nu alla ättlingar till Christina och Johan Olof Sollenius (ibland stavat Solenius)för att teckna ett porträtt av Christina samt försöka dokumentera ett av hennes hus, Stjärnan 1 beläget i korsningen av Bergsgatan-Nybrogatan.
Stjärnan 1. På en vindflöjel som suttit på en tornbyggnad på huset och som finns bevarad på Sundsvalls museum står årtalet 1889.  
 
Trots ganska noggranna studier av byggnadsnämndens protokoll för 1888 och 1889 har jag inte funnit någon ansökan om att få bygga huset Stjernan 1. Däremot finns ansökning om att efter branden få återuppföra huset på Stadsmon.
 
Bengt-Åke Sollenius och Ann-Katrin Sollenius är ättlingar till paret och båda har för flera år sedan, 1997 resp 1999 sökt alla upplysningar om Christina och Johan Olof Sollenius. Deras respektive emailadresser är inte längre aktuella, men Bengt-Åke Sollenius har jag flera ggr sökt på det telefonnummer som anges på Eniro, en gång även talat in ett meddelande på den röstbrevlåda som då angavs. Allt dock förgäves.
 
Om någon kan ge mig upplysning om var jag kan finna efterlevande eller dessas barn o barnbarn vore jag oerhört tacksam.
 
Birgitta Almqvist