NULL Skriv ut sidan - Mickelsson - ett ofta förekommande namn

Anbytarforum

Titel: Mickelsson - ett ofta förekommande namn
Skrivet av: Birgitta Almqvist (Baq) skrivet 2004-10-22, 11:38
Peter tack! Så fick jag lära mig något nytt och intressant. Jag vet ju att tex en dotter till Nils kunde få namnet Nilsdotter så det är ju helt logiskt att Michels son blev Michel-sson (Mikael-son). Vad det i grunden innebär är väl då att det maskulina förnamnet Mikael var så vanligt att man stöter på hans namnes söner så ofta. Jag ska ta mig en titt på din namnstudie. Min far (oä f. i Färila)fick namnet Viktor Emanuel Agaton, ståtligt värre, och jag har i flera år fokuserat sökningar på män med något av dessa namn, eftersom det lär ha varit vanligt att en og. kvinnas son fick något av barnets biologiske faders namn.  
 
Har funnit att namnet Emanuel var frekvent i slutet av 1800-talet. Gossar döpta till Viktor tycks varit färre och Agaton hittar jag ingen mer än pappa. Jag vet att min farfar var bagare och har alltså sökt bagare med förnamnet Viktor i trakten av Färila. Funnit ett par som passar in i några avseenden, men någon bekräftelse torde jag aldrig få. Jag är ju knappast ensam om att inte veta vems blod som rinner i ens egna ådror.  
 
Hälsningar från en halvhälsing i Sundsvall