NULL Skriv ut sidan - Efterlysning

Anbytarforum

Titel: Efterlysning
Skrivet av: Gunilla T Smith skrivet 2013-10-21, 21:27
Till Björn och alla ni andra ovan.
 
Jag har varit i kontakt med Arkiv Digital som jag så ihärdigt hävdat ha äldre husförhörslängder, i andra serier, kvar att fotografera. Det verkar tyvärr inte vara fallet och jag måste därför be om ursäkt.
 
I min iver att hjälpa Björn i hans sökande måste jag ha haft ett annat län i tankarna. Under tiden som jag väntade på denna fotografering, som alltså inte kommer, tyckte jag det var en bra idé att sammanfatta de utmärkta tips som han fått från alla.  
 
Det var det tydligen inte, att döma av mängden utropstecken i era inlägg ovan. De flesta av dem är nu borttagna och det är jag glad över.
 
Avslutningsvis vill jag nämna en husförhörslängd som åtminstone är för tiden före 1800-talet (från AD): Helsingborg stadsförsamling Maria AI:1 (1709-1774).
 
På bild 161 / sid 349 finner man t.ex. olika hantverkare som en färgare, snickare, skräddare och även en inspektör. De nämns alla med namn liksom deras familjemedlemmar, hustrur såväl som barn, och allas ålder. Här finns barn som är 8, 11 och 13 år gamla, alltså innan de rimligen konfirmerades eller blev skatteskyldiga.
 
Nu slutar även jag.
 
Mvh
Gunilla