NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-07
Skrivet av: Birgitta Almqvist (Baq) skrivet 2004-09-12, 23:48
Hej Elsa, nej det är samma person. Jag har hennes personakt och där som på en del andra ställen står hon som Nilsson. Hon står i en kyrkbok i Tuna enbart som Stina Nilsdr. Först då hon 1871 gifte sig med Johan Olof Sollenius började hon använda hela sitt förnamn.
 
Jag har högvis med fakta om henne, plus kontakt med hennes ättlingar (vars fffm hon var)  i stockholmstrakten, hennes bouppteckning, bokföring, dödsannons och foton av henne och barnen, husen hon byggde, hennes personal i godtemplarkafeet hon drev och annat material.  
 
Endast en av hennes butiker här i stan saknar jag foto på, men det ska nog gå att få tag i och jag kan ännu fotografera huset där butiken låg för det har jag fått tips om. Men man skulle ju vilka gå i hennes fotspår.  
 
Pappa var Mathias Nilsson f.1806-01-01, och modern var Ingrid Ersdotter f 1803-07-03 i Attmar. Modern avled 1856. Christina kallar vi henne för det mesta för så står hon även i adresskalendrarna i Sundsvall de år då hon drev fyra butiker här och lät bygga två präktiga hus av vilka jag bor i ett.
 
Strängt taget är hennes barndom, skolgång och hur hon levde med sin far och sina tre syskon, och några glapp under tiden innan hon kom till Stockholm och hur hon hade det där (hon var där anställd hos en grosshandlarfamilj) och så undrar jag lite romantiskt kan tänka, hur hon och Johan Olof träffades. Kanske hemma i Selånger, kanske i Stockholm. Sådana uppgifter är ju svåra att få.  
 
Snart har jag alla väsentliga data om henne och är ivrig att få teckna hennes historia. Från 1871 då hon med maken flyttade hem till Sundsvall till 1913 då hon dog har vi mycket om utom hur hon kände sig, hon blev ju änka när hon var 32 år ålder, med tre barn att försörja och det gjorde hon med besked.Hennes handskrivna bokföring ger sannerligen en bild av vad mat kostade på den tiden, och lite om hur mycket man tjänade.  
 
Men hittar du flera pusselbitar från hennes barndom är jag jätteglad att få dem.
 
Tack snälla du för engagemanget och hör gärna av dig om du råkar på fler funderingar eller fakta
Birgitta