NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 mars, 2011
Skrivet av: Märit Inga skrivet 2011-01-07, 14:25
Hej
Jag har skrivit tidigare, men gör ett nytt försök om någon kan hjälpa mig att hitta föräldrar och härkomst till Jon Jönsson Grubb f 1789-08-25.
 
Jag kan inte finna honom i födelseboken för Torp, och det finns ingen anteckning att han skulle var född i någon annan socken, vare sig i husförhör, vigsel, dödbok eller barnens födslar. Hittar honom första gången vid giftermålet med Lisa Johansdotter 1819-06-06 i Storboda där hennes föräldrar bor, och då står han antecknad som dräng Jon Jönsson. Det finns en anteckning i vigselboken (Torp C5 4/5 s 166), men den har jag tolkat som skriftlig attest från fadern (hennes)
De första två flickorna heter Jonsdotter, men vid sonen Johans (min anfader) födelse 1824-05-12 (GID 2089.49.96000) kallas han Jönsson Grubb och resten av barnen får efternamnet Grubb. Familjen bor då i Westerhångsta, och bland faddrarna finns kyrkoherde Huss med hustru. Vid de övriga barnens dop är det hustru Lisas släktingar och bönder (troligen arbetsgivare) som står som faddrar. När Jon dör 1868-10-02 är dödsorten Borgsjö men hans hemvist fortfarande Westerhångsta (Johannisberg)
Jon med familj finns inte heller i Torp CD:n, däremot har jag hittat mycket om hustru Lisa Johansdotters anor där.
 
Någon som kan hjälpa mig med tips var jag ska leta vidare ?
Mvh
Märit Inga