NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 mars, 2011
Skrivet av: Björn Höijer skrivet 2010-10-19, 00:12
Hej igen Janne !
 
Även om Erik Axlund inte bodde i Viken direkt efter vigseln, så dök han i alla fall upp där så småningom. Dock flyttade han därifrån strax innan familjens andra barn föddes. Sonen Johan (döpt Johannes) föddes 1820-06-20 och då var Erik Axlund dräng i Stöde [Torp (Y), C:5 (1817-1842), s. 23]. Husförhörslängden i Torp antyder att Magdalena Johansdotter skulle ha flyttat till Sundsvall 1823, men jag är inte så säker på att det är korrekt. Erik Axlund var fortfarande dräng i Stöde när han avled 1824-06-20. Om jag tolkat dödboken rätt blev han Slagen af ett träd. Han var född vid Franshammars bruk, Hassela sn (X), även om hans födelsedatum med tiden förvanskades en aning. [Hassela (X), C:3 (1775-1853), s. 38].
För änkan Magdalena och hennes barn följde senare en, tidvis ganska svåröverskådlig, serie av flyttningar, mellan, och inom, ett antal socknar. Jag har inte följt barnen i vuxen ålder och vet inte hur deras liv kom att gestalta sig. För Magdalenas del fortsatte flyttningskarusellen långt in på ålderns höst. Hon avled i Norrberge, Timrå sn, 1871-11-14 [Timrå (Y), F:1 (1865-1888), opag.]
Om man vill följa henne i spåren kan det vara ett bra tips att ta hjälp av Indiko-kyrkböcker på nätet
(http://www.ddb.umu.se/tjanster/indiko), som för närvarande är fritt tillgängligt.  
 
Lycka till
Björn