NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 november, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 november, 2008
Skrivet av: Marianne Westman skrivet 2007-09-18, 14:09
Hej Maud
 
Oj, det blev mycket på en gång.
Jag börjar med det lättaste, i Torp CD (alltså inte Medelpad CD) står Brita Maria som gift med han Kristmansson. Jag har kontakt med Kerstin Åkerberg, eftersom jag vill få fram en referens till detta. Jag har inte kunnat hitta något gifte, inte heller talar den muntliga traditionen om detta, utan hon försvann med barnen med en kringvandrande förtennare och de ska ha varit i Norge. Dock har jag inte fått några napp på dessa två ledtrådar.
 
Bouppteckningar har jag inte letat, däremot har jag kartlagt syskonen/halvsyskonen fram tills idag och ingen har hört talas om Brita Maria, inte ens inom den gren som hade mest kontakt med hennes mor som dog 1922.
 
100-års-gränsen är inte kollad.
 
Jag vet att Kristmansson och Brita Maria står under varandra i Torp AI:15d. Jag har inte hittat någon av dem på Emigrant-CD, men jag kan ju ha missat.
 
Däremot måste jag ha missat något i AI:14c eftersom jag inte uppfattat att hon försvann så tidigt. Ska titta i pappren när dottern döptes i Torp 1874. Jag försöker krympa tiden då ingen av dem finns och Johan Albin hittade jag först av en slump i en exempel på webben på Stockholmskällan, därefter i kyrkböckerna.
 
Mitt hopp idag står till sonens ev levande ättlingar, där jag har kommit fram till 1986, då yngsta dottern dör här i Stockholm.
 
Sedan återstår bara Brita Marias yngste (halv?)bror som ska ha utvandrat till Norge 1901.
 
Tyvärr låter det sig inte göras inom nära förestående för mig att ta mig upp till landsarkivet i Härnösand, därför försöker jag på alla sätt att leta på andra sätt.
Så alla ledtrådar, tips etc är välkomna. Någon gång hoppas jag att Brita Marias liv blir klarlagt till fullo.
 
Tack snälla Maud för tips så här långt.
Bästa hälsningar
Marianne