NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-30
Skrivet av: Sven-Arne skrivet 2006-09-24, 13:44
Hej alla släktforskare i Torp
 
 Jag heter Sven-Arne Werner, bor i Kristinehamn  och släktforskar på bland annat Medelpad. Där jag på min mors sida har släkten boende med fem mils omkrets sedan urminnes tider dvs. in på 1600- talet
 
Jag  har grenen Halfar Julin Halfarsson med döttrar som varit boende i Torp.
En döttrarna Lisa Ullrika Julin född 1855 Borgsjö.
Hon föder 8 oäkta barn. Hon arbetar i Svartvik.
När hon blir med barn kommer hon hem till Torp.
Barnen överlämnas till en familj i Wissland som tar hand om barnen tills de är 1-2 år gamla då
Ulrika hämtar hem dem och tar dem med till Svartvik ( det det finns inga upplysningar om henne i Svartvik - var hon bor - arbetar med
 
Ett av Lisa Ullrikas barn är min morfar  
Heribert Maurits Julin född 1883, i födelseboken fanns han noterad först 1887 på samma rad som hans bror Edvin  
 
Var hittar jag faderskapserkännande Torp
1878 - 1891?
 
I Sveriges befolkning 1900 hittar jag följande notering för de o.ä. barnen h.f.s.ä  
Vad betyder de - jag har inte stött på denna förkortning tidigare
 
Min morfars far Erik Eriksson Hallberg kommer utvandrande från Östmark 1878 och kommer till Härnösand där han bara några veckor senare trolovar sig med en kvinna från Sunne.
Han arbetar på Hospitalet i Härnösand som är under uppbyggnad. Han skiljer sig från kvinnan från Sunne och 1881 flyttar han ut troligen Svartvik.
 
Mellan åren 1881 - 1891 vet jag inget om honom
1892 dyker han upp i Njurunda. Men nu kallar han sig bara för Hallberg  och gifter sig med Lisa Ullrika Julin och adopterar de kvarvarande barnen Herbert Maurits, Oskar Edvin samt Jenny Charlotta som alla får namnet Hallberg.
 
I Sveriges befolkning 1900 står det att de är födda i Njurunda men detta är fel då det är Torp som gäller
 
Jag är tacksam för all hjälp
 
Med vänlig hälsning
 
Sven- Arne