NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-04-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-04-13
Skrivet av: Marie Linder skrivet 2008-04-01, 22:15
Hej!
 
Jag vet om att vi har pratat om Nils Larsson tidigare och att du sagt att det stod fel i bouppteckningen. Jag har inte kontrollerat med orginalet utan bara med avskrift från Medelstad härads bouppteckningar 1699-1799, och där står:  
 
1730-02   17301021Enar   Olsson   Hulta
Gift Med:   Ingier   Larsdtr      
Arvtagare   Barnen Olof, 13, Per, 6, Mätta, 16, Sissa 11, Elin 9, Kerstin 3½ Och Gertrud 1½         
Övriga Anhöriga   Barnens Fränder Å Fädernesidan Anders Jönsson I Tubbarp, Olof Enarsson I Vasakull, Sven Persson I Svenstorp Och Per Olsson I Torneryd Mättas Fästman Samt Enkans Broder Nils Larsson I Hasselstad. På Barnens Sida Även Sven Torsson I Halahult         
Fastighet   Fastigheten Som Enar Olsson Under Äktenskapet Köpt Och Inlöst 6/8 Skattehemmanet Nr 103 Hulta Och Nr 6 Östragården Torneryd Den Förra Värderad Till 800 C Smt Och Den Senare 600 C Smt   
 
Detta är den källan som jag kunde kontrollera mot och eftersom jag blev osäker lät jag Nils stå kvar, men om du säger att du själv läst orginalet så tar jag naturligtvis bort Nils. I och för sig nu när jag är lite mer van släktforskare (med betoning på lite) ser jag ju att det är konstigt att Ingiers bror Mattis inte finns omnämnt i bouppteckningen då han levde när hon dog. Annars hade ju hans barn stått med , eller?
 
Att Lars fru hette Kerstin håller jag med om, syns i husförhören (genline hsf 1696-1696, 1773.93.33300) men inte att hon heter Brommesdotter utan det skrev jag dit efter att ha sett domboksnotis 1748-02-16.  Att han fick en fru vid namn Berta har jag däremot svårare att förklara.
 
Det att jag ältar om samma sak igen är att jag blev orolig/rädd när Mette Persdotter var gift med en annan än min Mattis Larsson, för det var så jag uppfattade det. Jag hade först ingen fru till Mattis Larsson och blev glad när jag i domstols/bouppt kunde läsa om Mattis Larssons fru Mette. Hade inte en aning om att det fanns två styck Mattis Larsson. Därför jag började gå igenom mina egna avskrifter från min morfars mor och bakåt så långt jag kunnat läsa. Och eftersom du säger att det fanns två stycker Mattis Larsson i Hasselstad blev jag rädd att jag skrivit av än den ena familjen och än den andra då texten var lite svårläst mot slutet. Sen är det olika födelsedatum/år och dödsdatum/år beroende på vem man talar med. Jag hämtade uppgifterna från Boken om Hasselstad långt innan jag vågade mig ut på Anforum.
 
Vad egentligen riktigt specifikt är det som är fel i Hasselstadboken, är det födelse/dödåren eller är det kopplingen mellan människorna?
 
Det känns fortfarande väldigt rörigt och jag måste få det rätt för det berör även andra delar av mitt träd via Sigrid Mattisdotter, som ev bara är syster till Lars Mattisson,och hennes man Abraham Jönsson.  
 
Sen att jag dessutom har fel föräldrar till Mette gör att allt bara känns hopplöst, hör hon hemma i mitt arkiv eller inte, det är frågan jag ställer mig och som jag tänker ta itu med sen.  
 
Därför tar jag allt från början igen. Så ni får stå ut med mig ett tag och var snälla och hjälpa mig så gott ni kan och vill.     
 
Hälsningar
 
Marie