NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-04-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-04-13
Skrivet av: Kjell Holmåker skrivet 2008-04-01, 20:31
Marie,  
 
Jag har några kommentarer till dina uppgifter kring Lars Mattisson m.fl.
 
Att fadern till Mattis Larsson (1690/94 - 1773) är gästgivaren och bonden Lars Mattisson i Hasselstad torde väl vara klarlagt vid det här laget. (I Medelstad härads dombok 1725-06-05 instäms Lars Mattisson i Hasselstad, omnämns hans son Mattis Larsson. 1727-02-18 förekommer de två tillsammans, så Lars är i livet ännu 1727.)
 
Lars Mattissons hustru bör ha hetat Kerstin. Kerstin Lars [hustru] i Hasselstad nämns ett par gånger som fadder vid barndop hos syskon till Mattis Larsson. I en domboksnotis 1748-02-16 nämns Kerstin Brommesdotter hustru, men det framgår inte klart vems hustru det är. Hon nämns omedelbart före Lars Mattisson fader. Det är Mattis Larsson som vill sälja och uppvisar handlingar från 1722. Det är kanske där de uppräknade personerna förekommer. Var Berta kommer ifrån skulle jag vilja ha en förklaring till (en källhänvisning, inte bara att någon har sagt ...). Däremot kan Lars mycket väl ha varit gift tidigare. Det är inte säkert att de äldsta barnen Märta och Inger, kanske Elin, har Kerstin som mor.
 
Namnen Karin Larsdotter och Nils Larsson har vi ju diskuterat förut på Anbytarforum. Du fick då reda på att någon Nils inte existerar. Någon har läst/skrivit fel, Nils i stället för Mattis. Jag citerar mig själv: I bouppteckningen 19 juni 1730 efter Enar Olsson i Hulta står det änkans broder MATTIS Larsson i Hasslestad - och inget annat. Jag vet det, för jag har själv läst bouppteckningen. Karin har jag ingen förklaring till. Samma sak här, utan en ordentlig källhänvisning tror jag inte på henne.
 
Om syskonen till Mattis Larsson kan nämnas:
Inger/Inga dog 16/4 1765.
Elin bör ha dött 1758 (bouppteckning 21/11 1758).
 
(Meddelandet ändrat av Kjellh den 01 april, 2008)