NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-04-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-04-13
Skrivet av: Christer Nede skrivet 2008-04-01, 00:51
Andreas,
Precis som jag har 2 st Olof Persson, så förefaller det mig som om Du på motsv sätt har kombinerat ihop 2 st olika Håkan Persson. Jag har tolkat de hittills gjorda inläggen så här:
Nämndemannen Håkan Persson döpt i Bommerstorp 1653-08-25 och död 1710/1711 i Kölja är den som 1680-03-16 i rätten tjafsar med sina syskon om arvet. Denne Håkan är då också den som gifter sig med Anna Olofsdotter i Hjortsberga ca 1691. Föräldrar till Håkan är Per Olofsson och Kerstin Håkansdotter.
Den andre Håkan Persson är döpt i Skarup 1653-03-20 och begravs därstädes 1668-07-08 enl ovan. Föräldrar: Per Håkanssson o. Ingeborg Olofsdotter ( som dog i samband med Håkans födelse ).
Sammanfattningvis är vi väl några stycken som i den här intressanta debatten har lärt oss, att det som finns skrivit i böcker eller har presenterats av etablerade forskare på nätet eller annorstädes inte alltid behöver vara rätt till 100%.
Kjell har emellertid på ett sakligt och logiskt sätt med sina motiveringar lyckts övertyga åtminstone mig om, hur det i huvudsak bör vara.  
Som ovan sagts lever jag fortfarande kvar med min Dubbel-Olof - dessvärre !
MVH
Christer