NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-03-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-03-31
Skrivet av: Marie Linder skrivet 2008-03-29, 19:13
Hej igen!
 
Nu kommer nästa generation bakåt, och det är väl här det börjar bli rörigt:
 
Lars Mattisson (gästgivare 1690-1720) f.1660
I hsf 1696 står Lars Mattisson med hustru och sonen Mattis född cirka 1690.
g m omkring 1680 Ronneby
Kerstin Brommesdotter   d. efter 1696
g m Berta d. 1744 Vet inte vem denna dam är!
 
Barn (som förhoppningsvis hör ihop med Kerstin)
Ingier Larsdotter 1678/1679 - ca 1753 Hulta
gm Enar Olsson i Hulta och Jöns Persson fr.Möllenäs
Testamente: Bonden Jöns Persson i Hulta ingav i rätten ett testamente av dess hustru Ingär Lardotter som giver till honom den gård hon ärvt efter sin man i förra giftet , undertecknat den 10 april 1738.
Elin Larsdotter 1689 - 1756 g m Olof Larsson Hyndekulla.
MATTIS LARSSON se ovan
Kerstin Larsdotter 1696- 8/5 1769 g m Anders Jönsson Tubbarp
Märta Larsdotter  
Dom: 1701-10-29
Nämndeman HARALD MICHELSSON i Kråkesäng hade instämt gästgivare LARS MATTSSON i Hasselstad för ett silverstop som dess styvson PER ABRAHAMSSON , från honom stulig och till gästgivaren sålt, LARS säger att han fått stopet av hans dotter gästgivarhustrun MÄRTA i Kvarnamåla och säger att när han var i Småland att söka igen de 10 Cr smt han givit till SVEN PERSSON i Väckelsång på ett oxar, och han säger även att stopet hade aldrig HARALD tillhört utan styvsonen köpt på marknaden i Växsjö för egna penningar, överfördes till Konga härad..
Karin Larsdotter
Nils Larsson
 
Några konstigheter????
 
 
Nästa generation, min XI:
 
Mattis Larsson f.??  - d. omkring 1696/1711 och diverse andra år. Bonde och gästgiare 1650-1690 och Nämndeman. g m  
Märta Mette Persdotter f. Skarup d. 1688
med föräldrar: Per Håkansson bonde i Skarup, död Bräkne-Hoby 22/2 1685 och NN död före 1647  
Per Håkansson verkar också ha varit gift med Bengta Håkansdotter 1637-1695 och Ingeborg Olsdotter  d. 20/3 1653 Ronneby Skarup. med bla sonen Håkan Persson 1653-1710 Kölja som också är min ana.
 
Barn:
LARS MATTISSON se ovan
Sigrid Mattisdotter död 1755 g m Lars Larsson Sörby och Abraham Jönsson f.Skönevik död 1748 Sörby (min ana)
Inger Mattisdotter g m Per Olofsson Kruse och Bengt Åkesson Trofta.( samma uppgifter som Christer verkar ha, jag har dock inga barn eller andra uppgifter om dessa båda herrar,än)
 
Sedan har jag här Sissa Bondesdotter och Inger Thuvesdotter som fru nr 2 och 3 till Mattis Larsson död 1696. (detta är väl uppgifter från boken) med barnen Anders f.1692 och Anna f. 1694.
 
1718-02-06 Angående Inger Thuvesdotter:  
efter bonden OLOF HÅKANSSON i Kölja  angivande att vara hustru INGA TOVESDOTTER i Hultet genom djävulskonst skadad till sin hälsa och mest allt sedan 5. söndagen efter  
trefaldighet till nästa söndagen före jul sistlidne år ....vid sängen och vänstra låret alldeles av värk blivit förvärvat, omnämnda: kronolänsman CHRISTOFFER ELLERS, OLOF HÅKANSSONS hustru ELIN OLOFSDOTTER för vilka det lystet till äktenskap i Ronneby kyrka 1711, INGAS broder OLOF TOFVESSON i Östra Hult, INGA TOVFESDOTTERS dotter ANNA MATTISDOTTER, vittnen OLOF HANSSON båtsman i Bommestorp , OLOF LARSSON i Kjättorp , båtsman HÅKAN PERSSON KRÅKA i Kjättorp , Kyrkoherde PER ALBIEN i Ronneby.  
 
Generation XII:
 
Lars Lauritz Mattisson död 1659. Gästgivare 1630-1650 g m  
Inger Hansdotter
 
barn:  
MATTIS LARSSON , se ovan
Sigge Larsson
Måns Larsson
 
XIII.
Mads Ämringson död omkring 1630, g m ??  
s. LARS MATTISSON d. 1659
s. Jöns  
 
samt Hans Holgersson i Vång (dt Inger Hansdotter)
 
 
Hälsningar  
 
Marie
 
PS: Roger Ryberg har också varit inblandad i tidigare diskussioner ang familjerna i Hassestad. DS