NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-03-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-03-31
Skrivet av: Kjell Holmåker skrivet 2008-03-29, 10:46
Marie och Christer!
 
Hjärtligt tack för utdraget ur boken. När jag såg boken minns jag att jag tyckte att det var något skumt med uppgifterna. Problemet är att det finns (minst) två Mattis Larsson i Hasselstad. Vår Mattis Larsson, gift med Mette Persdotter, dog ca 1681. Den andre Mattis Larsson, gift med Inger Tuvesdotter, dog 1695 (arvsskifte hölls 15/9 1695). Dessvärre har författaren inte insett detta utan blandar ihop personerna. Den senare Mattis är högst sannolikt den son Mattis till Lars Jönsson och Gertrud Månsdotter som döptes 12/8 1655. Han har en bror Måns Larsson. Vår Mattis har  barnen Lars, Inger, Kerstin (sannolikt) och Sigrid. Citatet från domboks-CD:n visar att han har en bror Sigge Larsson och att modern Inger Månsdotter är omgift med Hans Holgersson i Vång. Den 24/11 1650 är Inger Hans [hustru] i Vång gudmor i Hasselstad, så Lars måste vara död senast 1650. Jag hade hoppats att boken skulle ge mer upplysningar  om denne Lars. Det kan naturligtvis vara Lars Mattisson, son till Mads Ämringson, som författaren nämner, även om uppgiften att han lever 1659 nog kan bero på den nämnda förväxlingen. Sissa Bondesdotter har jag inte sett, så henne kan jag inte placera in för ögonblicket.  
 
Ja, så här tror jag att det ligger till, men det är inte lätt att reda ut när uppgifterna är få och svåra att tolka. Det blir till att lägga pussel med uppgifter från olika håll.
 
(Meddelandet ändrat av Kjellh den 29 mars, 2008)