NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-03-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-03-31
Skrivet av: Christer Nede skrivet 2008-03-29, 01:43
Tack Marie för Hasselstadsbeskrivningen !
Den förde mig ut på 15 famnar när det gäller denna familjen:
1650-90-talet Mattias Larsson död cirka 1696
 1. h. Sissa Bondesdotter död cirka 1690
 s. Lars född ca 1660 död >1723
 2. h. Inger Thufvesdotter
 s. Anders född ca 1692 ( g.m. Ingeborg Persdotter)
 d. Anna född 1694
Nu tror jag säkert att boken har rätt, men var hör då nedanstående familj hemma:
Mattis Larsson ( död ca 1681 ) + Märta Persdotter ( född ca 1641 och död ca 1701 ; dotter till Per Håkansson o. Anna Olofsdotter och efter Mattis död omgift med Lars Olsson Kruse ). Här hade jag Lars född ca 1660 ovan som son, men har nu fört honom till den första familjen ovan enl boken.
På den sista familjen har jag kvar dottern Ingier gift med Per Olofsson Kruse och Bengt Åkesson. Härutöver har jag i denna familj en dotter Sigrid döpt 1671-06-24 och död 1755. Hon var gift med Lars Larsson och Abraham Jönsson.
Frågor:
1. Vem är Mattis Larsson död 1681 son till ?
2. Har jag barnen Ingier och Sigrid placerade under rätt Mattis Larsson eller ska även de flyttas till familj 1 ovan. Jag misstänker att minst Ingier ska flyttas till familj 1 (och i så fall till vilken moder ? ) på grund av vad som står på farbrodern Sigge Larsson Nils Matssons hustru är inte nära nog att inlösa enl Hans. Farbrodern Sigge Larsson i Vång säger sig vara närmaste arvinge och sin moders son. Sigge avstår dock sin rätt till sin brorsdotter Inger Matsdotter att inlösa. Inger tillika med Sigge står i tur att ärva modern. Nils i Silpinge svarar på sin hustrus vägnar, vilken är Inger( Mats. struket) Månsdotters brorsdotter, och erbjuder sig inlösa samma fjärding. Sigge förmenar att inga samfränder kan städsla hans mors gård, Sigges moder är Inger Hans Holgerssons i Vång.
MVH
Christer