NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-03-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-03-31
Skrivet av: Marie Linder skrivet 2008-03-28, 18:13
Hej Kjell, Annika, Christer!
 
Vad gäller Olof Perssons död 1726, så ska det vara omkring 1726.  
 
Uppgiften hämtad från samma citat som du själv nämnde ang flyttet till sonen Anders i Hasselstad 17260712, så egentligen kanske man ska säga omkring 1727. Så egentligen var det ju fel av mig att sätta ut detta datum här på Anforum eftersom det inte riktigt stämmer, ber om ursäkt. Jag tror jag resonerat som så att jag sätter omkring 1726 för att skilja honom från andra Olof Perssons som jag har i arkivet.
 
Jag köpte boken  Hasselstad- byn mitt i Blekinge förra året och har haft stor glädje av den. Jag tittade i den idag för att se om det stod mer om Olof, Anders, Per i den. Jag blev inte klokare utan tvärtom - ni kanske kan reda upp det hela.
 
Där står om Hasselstad nr 64: Erik Noren ägde gården fram till 1731 och blev senare rådman i Karlskrona. Detta år köptes gården av två bröder från Skarup, Anders och Holger Olofsson, för 800 daler. 1736 köps Holgers del av Anders son Per Andersson. Han gifter sig detta år med Berta Abrahamsdotter från Sörby.....
 
Vem är nu Holger Olofsson? Var kommer Skarup in i bilden?
Jag har bara en son till Olof Persson och Inger Holgersdotter i mitt arkiv och det är Anders Olsson. Hade de en son som hette Holger också?
Att sedan Inger heter Holgersdotter i efternamn gör det ju inte enklare, eller..
 
Vad det gäller Christers inlägg här ovan kan jag bara instämma, finns inget mer retfullt när man hittat något som gäller ens släkt att det sen mynnar ut i privat mailande, även om jag förstår att det kanske leder till långa släktlinjer. Jag är så glad för att Anforum finns och hoppas att det behåller sin nuvarande form framöver också.  
 
hälsningar  
 
Marie