NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-03-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-03-31
Skrivet av: Annika Gylling skrivet 2008-03-26, 21:44
Överflyttad diskussion från Båtsmän i Blekinge 22 mars 2008.
 
Kjell, Marie och övriga intresserade:
 
Jöns Jönsson son till Jöns Persson: Så här har jag resonerat.
 
Utdrag ur Medelstad härads dombok 1680-03-16 VT 15
Håkan Persson i Kölja hade instämt sina syskon angående en halvgård i Kölja, nämligen Mattis Larsson i Hasselstad på sin hustrus vägnar, Olof Persson i Hasselstad, Jöns Persson i Svenstorp, Per Persson i Svenstorp, salig Jöns Perssons omyndiga barn i Bommerstorp, Håkan Olsson i Kartaby på sin hustrus vägnar och Anders Persson i Kölja enligt brev av den 28 maj 1675.
 
Utdrag ur Medelstad härads dombok 1693-07-03 ST 60
Bromme Håkansson i Ettebro kärar till Sven Mattsson i Bommerstorp och begär medicinlön för det han helat dess styvson Jöns Jonsson från rosen i benet och honom kosthållit i 28 veckor.
 
Nästa utdrag ur Bräkne härad dombok 1700-11-15. Halva Röan skatte av Sven Månsson i Röan som han köpt av sin svärfar Ola Persson i Röan  för 190 C silvermynt efter köpebrev daterat 1698-05-20.
 
 
Enligt utdrag ur Bräkne härad dombok 1720-01-26: Jöns Jönsson i Röan köper 1/4 Röan gård av sin mor Bengta  Olofsdotter  och Karin Andersdotter för 220 daler. Köpebrev daterade 1711-09-28 och 1713-01-30.
 
Här ovan finns 4 utdrag ur Medelstads och Bräkne härad domböcker, och i det första kan man konstatera att Jöns Persson har bott i Bommerstorp. Nästa steg är att Sven Mattsson är styvfar till Jöns Jönsson. Sedan ser vi att Ola Persson i Röan är svärfar till Sven Månsson/Mattsson. Och sedan 1720 kan vi läsa att Jöns Jönssons mor hette Bengta Olofsdotter. Detta har jag tolkat som att Bengta Olofsdotter först var gift med Jöns Persson och sedan Sven  Månsson/Mattsson. Och att Bengta Olofsdotter var dotter till Olof Persson Kruse var hennes far. Familjen bodde först i Bommerstorp och flyttade sedan till Röan. Jag har funnit Sven Månsson/Mattsson i Bommerstorp fram till 1691 för att nästa gång det finns mantalslängder tillgängliga, 1698, finna honom med familj i Röan. Då finns även Lars Olsson och hustru och Gårdman Olof Kruses, gamla där.
 
Vad beträffar att Per Andersson skulle varit gift med Kerstin Jönsdotter kan man verifiera genom mantalslängden för 1728, som undertecknades i Hoby 23 november 1727 , där man kan läsa följande: Gårdman Jöns Jonsson framträdde sig och fram viste Tingsattest av den 7 november 1727 att vara så illa bräcklig och sjuklig att han intet arbeta kan göra varföre han måst avstå hemmanet till sin måg Per Andersson och har han av honom sitt upphälle.  
Och visst Kjell står det 20 år och 9 månader när Kerstin Jönsdotter dog. Det var inte alls ovanligt att 15-16-åriga flickor gifte sig på den tiden. Men vi vet ju inte heller exakt när hon föddes. Jag har tolkat det som att Jöns Jönsson bodde i Kuggeboda, Listerby vid tidpunkten för Kerstins födelse, bl a kan man se när Lars Olsson Kruse får sin dotter Elin 1706, att Jöns Jönsson var dopvittne och var från Kuggeboda, Listerby.
 
Vad beträffar Olof Persson har jag halkat in på fel väg, det ser jag nu. Jag har följt honom och kan enligt Blekinge landskontor GIIIa Jordebok år 1685 finna en notering i Vång, att Olof Persson blev stadt för 15 år sedan, alltså 1670. Och han är kvar där till någon gång mellan 1692 och 1698, då han året 1698 återfinns i Värmansnäs. Sönerna Anders och Håkan Olofssöner är bosatta där enligt mantalslängden 1709 då följande notering finns gm Olof Persson njuter skötsel och uppehälle av sina barn, men året 1711 är Håkan Olofsson borta, kanske i pesten. Någon som vet?
Marie har dock en intressant lösning, att Per Olsson från Kölja är far till Olof Persson. Men var Marie har du hittat att Olof Persson dör 1726? Det har jag missat.