NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 april, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 april, 2011
Skrivet av: Eva Widenfalk skrivet 2011-02-08, 13:30
Karl Göran, stort tack för ditt mycket intressanta svar! Det här var riktigt roligt! Nu föll några av mina pusselbitar på plats, med källor och troliga förklaringar. Jag tyckte nog att giftermålet den 22/4 1677 skulle kunna passa bra till Gullik-anfadern, men visste inte att han då kunde skrivas som Gullik Persson i Nedansjö. Trodde att det borde ha stått Gullik i Högen. Så tack för den lärdomen!
 
Min nästa fråga hade varit om någon fått fram varför man (i Gullikboken) tror  att  Gullik Persson hade två hustrur - och det har du nu svarat på, dvs han hade sannolikt  bara en hustru, Karin Jonsdotter, åtminstone till de barn som tagits upp som ättlingar till honom i boken, även om sonen Jons födelseår får korrigeras lite. Jag har också noterat en mer eller mindre stor felaktighet i angivna dödsåldrar. Oftast har den avlidne noterats som äldre än den verkliga åldern, vad jag har sett.  
 
Nu kommer jag kanske inte längre bakåt i tiden med Gullik Perssons anor enbart med hjälp av de hitintills digitaliserade kyrkböckerna och mantalsuppgifterna. Finns det inskannade domböcker och liknande material för Medelpad åtkomligt via nätet?
 
Än en gång Karl Göran - roligt att få veta hur du letat, hittat och tänkt!
 
Mvh Eva