NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 juni, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 juni, 2010
Skrivet av: Jarl Åslund skrivet 2009-12-17, 02:50
Hej! Detta är mitt första inlägg på anbytarforum !
Enligt födelseboken för Stöde år 1920 (bild 62 på SVAR)födde Gerda Katarina Dahlin,(Flicknamn och född i Skön),en dotter Iris den 1920-06-18.Notering om detta finns även i Tuna födelsebok. Tyvärr anges inte faderns namn.Jag har varit i kontakt med kommunarkivet i Sundsvall som tagit fram ett ganska tunt dokument material från barnavårdsnämnden i Stöde gällande den aktuella tidpunkten. Där framkommer i alla fall att en man som heter Carl Johan Karlsson sänder en postväxel på 3600:- till barnavårdsnämnden för flickebarnets uppehälle och uppfostran till dess hon fyllt 15 år.Han köper sig fri så att säga.(Det finns ingen kopia på postväxeln)
Problemet är att barnavårdsmannen inte var tillräckligt nitisk i efterforskningen på ytterligare info om mannen,tex födelsetid/födförsamling eller hemvist. Så namnet är det enda jag har för närvarande. Det är ju synd att det är ett mycket vanligt namn. Stavar jag Carl med K poppar ca 1700 personer upp i dödboken 1947-2006. Med C:et faktiskt bara 15 st. Hur går jag vidare ? Gerda hade hemvist Nedansjö 4 vid nedkomsten men flyttade 1921 till Fillan i Tunadal. Det skulle vara oerhört glädjande om det gick att lösa denna gåta.Någon här på anbytarforum kanske har kontakter/idéer som löser det hela. Jag har kontaktat Nedansjö Bygdeförening men ännu inte fått svar därifrån. Släktingar har talat om en träpatron, trävaruhandlare, trädgårdsmästare. Vem var förresten en man som kallades för träpatron Hajen i Lo i Stöde ? (Modern och dottern är avlidna)