NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-11
Skrivet av: Peter Sjölund skrivet 2005-01-01, 19:18
Kerstin: Erik Eriksson i Hullsjön (Holm) har gäckat även mig under lång tid.
 
Jag instämmer i din uppfattning att Helge Nyberg troligen gissat på Stöde utifrån Nils Nilssons fadderskap. Men det nog en lite väl snabb slutsats från hans sida... Inte heller jag har funnit något tänkbart släktskap mellan Erik och Nils.
 
Däremot har jag nyligen gått igenom mantalslängderna för Hullsjön i Holm och där finns delar av gåtans lösning! Det visar sig nämligen att Erik Eriksson var fosterbarn i familjen på hemmanet Hullsjön nr 1 - Olof Matsson och Kristina Persdotter [MTL Liden s:n 1773]. Familjen var barnlös [enligt familjeregistret] och änkan överlät, enligt denna mantalslängd, hemmanet till Erik Eriksson någon gång under 1772. Redan i MTL 1771 och 1772 nämns en måg och sonahustru i familjen, vilket enbart kan förklaras med Erik och Anna bodde på hemmanet som gifta, men inte tillhöriga släkten.
 
Att Erik var fosterbarn gör ju tyvärr inte saken lättare, eftersom vi rör oss i Medelpad. Hade inte Sundsvall brunnit upp, och därmed alla Medelpads tingshandlingar, borde man kunnat hitta ett småprotokoll som behandlade Eriks antagende som fosterbarn och kanske en uppgift om ursprunget. Där fanns säkert även ett lagfartsprotokoll, som kunde ha givit någon ledtråd. Men allt detta är borta...
 
Möjligen kan det på Riksarkivet finnas bevarat Svea Hovrätts exemplar av domböckerna och därmed även småprotokollen. Jag har inte haft möjlighet att kolla detta.
 
Ingen lösning ännu alltså, men i alla fall lite mer kött på benen i denna kniviga fråga.
 
Hälsningar / Peter