NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-20
Skrivet av: Sara Dyrinder skrivet 2007-02-01, 14:43
Hej,
jag har en del funderingar över Oluf Sandberg och Gunnel Stensdotter. Enligt mina beräkningar bör de vara födda 1717, respektive 1719. (De uppges vara 46 och 44 år i Ronneby hfl 1753-63 (nr 139)). Har inte tittat igenom dödboken så noga att jag har hittat dem. Hittar dem inte heller i Ronnebys fb på nämnda årtal, +/- 1 år. Som jag har förstått det är inte Sten något speciellt vanligt namn i Blekinge.
Jag har under efterlysningar: Sandberg, fått information om att Olufs mor hette Botil Olofsdotter. Det verkar som att hon avled 1748 och eventuellt hette Olufs far Håkan.
Oluf och Gunnel bör ha gift sig omkring 1748. Han var involverad i ett lägersmål med en annan kvinna 1747. Dottern Botilla föds i januari 1749. Finns det en vigselbok över Ronneby för denna tid? På Genline börjar den några år senare.
Oluf var kofferdikarl, men det verkar inte finnas något register över sådana. Det kryllar ju av dem i Blekinge vid denna tidpunkt.
När jag ändå skriver här så kan jag passa på att fråga om Svenstorp i hfl 1784-88, tror det är sidan 74. Den var INTE rolig att titta i... Vet inte ens om personen jag söker finns där. Det skulle i så fall vara Nils Persson, f. 1750 +/- c:a 5 år.
Mvh Sara