NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 mars, 2009
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2004-06-09, 12:03
Om vi gör tillägget att du under Njutånger (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=10461) i april fått uppgifterna ur Folkräkningen så behöver ingen slå upp det.  
 
Där frågade du sedan om Folkräkningen 1910 och fick tipsen att gå till församlingsböckerna i stället. Du verkar inte veta var familjen finns 1910 och då är det bättre  att följa dem i kyrkböckerna kontinuerligt i stället för i den sk folkräkningen som är en ögonblicksbild genom ett utdrag vart tionde år. Då hittas t.ex. om de flyttat mellan 1900 och 1910.
 
Om ingen slår upp dem här, så kan du låna församlingsböckerna på mikrokort genom bibliotek eller SVAR (www.svar.ra.se), t.ex. Skönsmons församlingsbok AIIa:1 1894-1906 (volymnr A04246). Sedan finns även församlingsboken för perioden 1906-1927 tillgänglig.
 
Ytterligare ett sätt är att kontakta Landsarkivet i Härnösand, och då även be dem söka dödsdatum för Johanna Maria Id?n och be om en kopia på hennes bouppteckning, så spårar du alla hennes barn (jag hittar dem inte i Sveriges dödbok 1950-1999 vid en snabbkoll, så de avled troligen före 1970). Jag använder mig ofta av Landsarkivet, de spårar snabbt för en eller ett par hundralappar - om man inte hellre väntar på sina uppgifter gratis från annat håll. Det är ju en avvägning du själv får göra.
 
Hälsningar,
Eva