NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 juni, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 juni, 2009
Skrivet av: Lasse Waldemarsson skrivet 2009-02-04, 00:51
Hej Rickard
Jag startade också mitt i livet med detta, när barnen var små och nätterna var den enda lediga tiden, numera är man ju bara en pinsam plånbok, så det blir lite mer tid över på kvällarna.
Kan varmt rekommendera att börja fråga släkten i tid, jag hann precis innan mina föräldrar gick bort, men det gav väldigt mycket att sitta och prata om flydda tider. Frågan är vem som tyckte det var roligast de eller jag. Jag upptäckte att ju mer jag visste och kunde ställa rätt frågor, desto mer kom de ihåg. Med alla de växande resuserna på nätet som abonnemang på kyrkböcker, databaser CD-skivor mm så kan man göra grunderna via datorn, dvs få ihop alla personerna, familjer, sysslingar och bryllingar. Sen gäller det ju att sätta färg på dem också, just med sådana minnen som du berättar om, de finns ju inte i arkiven. Om du inte har ett släktprogram så skaffa detta för hålla ihop allt, finns förslag här på Rötter, jag skaffade en gratisversion av Min Släkt till att börja med. De flesta har samma typ av databasfil som går att exportera till andra program så småningom. Så gratulerar till det nya intresset som nu har gett mig kontakt med släkt i Tyskland och USA.  
 
Lasse