NULL Skriv ut sidan - Njurunda

Anbytarforum

Titel: Njurunda
Skrivet av: Jenny Edén skrivet 2016-01-12, 16:20
Vad borde jag veta om Njurunda?
Min mormor kommer från Njurunda (Gnarp, Galtsten) och jag har faktiskt varit där en gång! När jag var tre år...
Det är ofta jag ställer mig frågan vad jag borde veta, finns det till exempel någon sockenbok (Är den bra?) eller annan literatur?  Vad levde folk av förr där? Fanns (finns) det några större industrier eller andra arbetsplatser? Finns det historier om byggden som typ alla vet om? Var det en fattig socken? Var det många som emigrerade, i såfall vart? Eller imigrerades det till Njurunda? Har Njurunda haft någon storhetstid?
Finns det några sevärdheter eller större histoiska fynd?
Sedan har vi ju det där med religion och kyrkan, mina anfädrar är inte döpta och min mormors systrar var frireligösa, är det vanligt i Njurunda, isåfall finns det någon speciell anledning (ovanligt bra predikanter)?
Självklart gäller mina frågor även Gnarp och Galtströmsbruk, men jag kan ju bara ställa frågan en gång. ;-) Jag är inte ens säker på att de här frågorna går igenom, men jag hoppas verkligen det!
Sedan ska jag självklart ta mig till Njurunda, det lovar jag mig själv varje vår och sommar.