NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2007
Skrivet av: Åsa Jonsson skrivet 2006-11-18, 14:38
Hej!
Målaren Jonas Vestberg och hustrun Stina Rolandsdotter får döttrarna Brita 1786-12-17 och Cecilia 1789-11-30 i Ljustorp. Enligt Helge Nybergs register är Jonas Stinas morbror och jag kan inte hitta något som motbevisar detta. Enligt en annan diskussion under Äktenskap - Är detta möjligt? läste jag att det var förbjudet att gifta sig med så nära släktingar ända till 1915.  
 
Jonas Jonsson föds 1740-03-12 i Häre och hans föräldrar - som också är Stinas morföräldrar - är Jonas Johansson 1703-1778 i Häre och Karin Eriksdotter från Strand i Hässjö. Stina är född 1760-09-01 i Fuske av föräldrarna kronobåtsman Roland Ersson Boding, född 1730 i Tuna, död 1782 och Cecilia Jonsdotter 1732-1799 i Häre. När byter Jonas efternamn och var bor de någonstans? I döttrarnas födelsenotiser står bara Ljustorp och i hfl 1803-1812 kan jag inte hitta familjen någonstans. (Jag har inte försökt tyda överstrukna rader med tjänstefolk, men en hel familj borde inte stå där nere.)
 
Bland Britas dopvittnen finns drängen Erik Rolandsson i Fuske, som antagligen är Stinas bror född 1764. I Cecilias födelsenotis ser Stina däremot ut att heta Velamsdotter och ett vittne är i så fall drängen Jonas Velamsson i Lagfors. Men - någon med det namnet finns inte i Nybergs register och Stinas bror Jan/Jonas Rolandsson är 1789 båtsman i Åsäng och hans egna barn föds i Ås 1786 - 1791, så jag kan inte få det att gå ihop heller.  
 
Eftersom hfl 1803-12 heter AI:1 hos Genline, antar jag att det inte finns någon tidigare, men vigselboken finns ju. Problemet är att de inte verkar finnas där heller, kan de ha träffats och gift sig i någon annan församling utan att veta om sitt släktskap och sen flyttat hem till Ljustorp igen? Eller kanske en av dem eller båda två är födda utanför församlingen och Helge Nyberg bara har parat ihop dem på måfå i sitt register?
 
Jonas Jonsson (Vestberg?) var min mans mf ff ff bror, och vi vill gärna ha klarhet i deras familjeförhållanden om det går. Kan någon hjälpa mig lösa detta mysterium?
 
Mvh Åsa