NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 juli, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 juli, 2011
Skrivet av: Torbjörn Jonsson skrivet 2011-07-05, 20:37
Gulliksläkten från Hällesjö
 
Jon Gulliksson dotter i Hällesjö Karin Jonsdotter gifter sig till Liden och är stammoder för en stor Liden-gren inom Gulliksläkten.
Det finns dock en hel del kvar att utforska när det gäller denna gren av Gulliksläkten.
 
Jag vill börja med att understryka att jag fullständigt håller med Karl Göran Erikssons inlägg ovan om att Karins make Olof Nilsson (1723-1783) i Åsen (nr 4) var son till Nils Jonsson. Förutom Karl Görans argument ovan, så kan man också konstatera att dom påstådda föräldrarna Nils Olofsson och Märta Nilsdotter i Åsen (nr 3) inte alls var gifta när Olof föds. Dessutom fick dom själva en son Olof som levde 1731-1743, och sedan en till son Olof 1746-1785 (som sedermera tar över gården Åsen nr 3).
Att dessa bägge Olof Nilsson har blivit ihopblandade är kanske inte så konstigt eftersom det handlar om två granngårdar.
 
När det gäller sedan Karin och Olofs barn i Liden så finns det redan där en massa hål från Hasselbergs utgåva av Gullik-släkten.
 
- Den yngsta dottern Ingrid har inte varit känt vart hon tar vägen. Jag tror dock att hon är den Ingrid Olofsdotter som gifter sig 1802-11-21 med båtsmannen Erik Wik (i hans andra gifte). Denna Ingrid ska komma från Åsen och ingen annan passar in. Erik Wik dör dock redan 1803 och det blir inga barn i detta äktenskap.
 
- Dottern Karin Olofsdotter född 1751-12-12 var från början ihopblandad av Hasselberg med en annan Karin Olofsdotter från Åsen (återigen nr 3), och är numera okänd. Hon försvinner spårlöst från Lidens kyrkböcker och är med säkerhet inte kvar där.
En stark kandidat tror jag kan vara den Karin Olofsdotter som dör i Sunnansjö i Holms socken i aug 1807. Hon anges vara änka och 56 år och 8 månader.
Eftersom Åsen gränsar till Holms socken är det inte otroligt att hon skulle hamna just där, Karin hade ju också en bror som hamnade i Holm.
 
Vem var denna Karin Olofsdotter i Holm? Och vem var hon gift med? Kan hon vara den felande länken i Gullik-släktens Liden-gren?