NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 juli, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 juli, 2011
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2010-10-01, 23:48
Den från Hällesjö etablerade Gulliksläkten har åtskilliga förgreningar. Bland dessa Karin Jonsdotter (1718-1792), gift med bonden Olof Nilsson i Åsen och Liden. Eftersom jag till större delen utforskat Fors och Hällesjö socknar i Jämtland, finner jag givetvis ett intresse att se vad som gjorts på andra sidan länsgränsen i Medelpad. Att täta förbindelser fanns klarläggs genom kyrkböckerna. Redan på 1970-talet etablerade jag kontakt med Helge Nyberg och vi hade gott utbyte. Efterhand insåg jag att han inte var helt säker på äldre texttolkning (t.ex. har de flesta 'Kristin' som han spridit från Medelpad 'Kirstin' eller 'Kerstin' som original).
 
Som föräldrar till förenämnde Olof Nilsson uppger Medelpadskivan Nils Olofsson i Åsen ohh Märta Nilsdotter. I den ursprungliga födelsenotisen är inga föräldrar angivna, men de har sedermera inskrivits i marginalen som: Nils Jonsson och Karin Olofsdotter. Desto märkligare är att Nybergs samtliga efterföljare, t.o.m. Karl-Ivar Lundqvist som haft tillgång till nypaginerade kopior från landsarkivet i Härnösand, inte förmått tolka originalet utan hellre litat på Nyberg.
Av 1752 års mantalslängd framgår att bonden Nils Jonsson i Åsen nr 4 överlåtit hemmanet till sonen Olof Nilsson.