NULL Skriv ut sidan - Liden

Anbytarforum

Titel: Liden
Skrivet av: Torbjörn Jonsson skrivet 2011-07-07, 21:36
Sophia Johansdtr, f 1790 i Hällesjö, bor i Holm hos ---> moster Anna/Annika Olofsdtr (1748-1824) omgift med Olof Olofsson av Gulliksläkten (1757-1829)
 
Bror till Sophia:
Salomon Johansson, f 1795 i Hällesjö, bor i Holm hos ---> Karin Olofsdotter (1751/1752-1807), syster till Olof Olofsson???
 
Ju mer jag tänker på ovanstående scenario, så tror jag att Karin Olofsdotter och Olof Olofsson är syskon. Oddsen för nåt annat verkar mindre troligt. Som sagt, jag tror inte på slumpen.
 
När Karin i Holm dör 1807 så anges hon vara 56 år 8 mån. Med en liten räkneövning kommer man då fram till födelsedatum ca dec 1750. Men detta motsäger direkt Holms hfl eftersom hon har födelseår 1752 där, en felaktighet som antagligen ärvts från Lidens hfl.  
Noteringen om ålder vid dödstillfället skulle kunna va ett förståeligt räknemisstag av predikanten i Holm (som inte var så bra på siffer-hantering) så jag ser det som fullt troligt att Karin i Holm var född i dec 1751 = den förlorade Karin från Åsen, Liden.
 
OM nu ovanstående skulle stämma så konfirmerar det ju bara att Karin från Åsen skulle vara Karin som dör i Sunnansjö.
Frågan kvarstår dock om vem hennes make var, och hade dom några ättlingar? I ovanstående scenario är det dock troligast, att om nu Karin varit i Holm hela tiden så var hon nog antagligen barnlös eftersom det inte finns några uppgifter om att hon fick barn i Holms födelsebok.