NULL Skriv ut sidan - Liden

Anbytarforum

Titel: Liden
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2011-07-06, 12:43
Hypoteserna om systrarna Karin och Ingrid Olofsdöttrar är desamma som mina. Ingrid torde vara identisk med sin namne som återfinns i Åsen och där uppges född 1762 (Liden AI:2 sid. 117), d.v.s. samma år som Erik Wiks senare hustru anges född.
 
På angiven sidan har Karin erhållit födelseåret 1752. Änkan i Holm uppges född det året (Holm AI:1 sid. 33). Att ta reda på vem Karin i Sunnansjö var gift med fordrar nog andra källor än kyrkoarkivet. Ser man till mantalslängderna kan jag inte se att hon var gift inom gruppen bönder eller torpare. Placeringen i hfl. tyder på en socialt låg position. Tyvärr går det inte avgränsa till vilken socken som avses när inget bynamn anges i mtl., eftersom Holm judiciellt då ingick i Lidens socken.  
Bland övrigt folk nämns 1797 en skomakare Olof Nilssons änka och kyrkvaktare Sven Olofssons änka. Vilka dessa avlidna personer var är f.n. mig obekant, men potentiellt kan ju någon av änkorna avse vår Karin.
 
Studier av domboksprotokoll fordras för att säkert kunna klargöra flera relationer i Liden och särskilt för Holms del.