NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 september, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 september, 2012
Skrivet av: Luis Kristian Soto skrivet 2010-08-13, 16:49
Hej
 
Jag vet att jag är lite sent ute, men jag är väldigt intresserade av de uppgifter Jan-Erik Häggström postade onsdagen 31 december 2003 angående Mats Krapp född 17690427 och bror till Maria Krapp, hustru till kyrkoherde Per Ledin i Sidensjö. Jag skulle bland annat vilja spåra ursprunget till den muntliga berättelse som Jan-Erik nämner om att denne Mats vistats en tid hos systern i Sidensjö.
 
Jag har i alla fall hittat ytterligare upplysningar om denne Mats Krapp. Om man i Svar går till Västernorrland/Västernorrlands läns landskansli/register/Personreg Passjournal I-R får man reda på att sonen till brukpatronen Mathias Krapp med samma namn tilldelades 22/6 1799 ett pass för att resa till London, Sydamerika och Demerary. Han är dock tillbaka 1802. Mellan 1802 och 1812 är han bosatt hos modern, förmodligen i herrgården i Lagfors bruk. Där betecknas han som lättjefull i förshörsboken. Sedan flyttar han från Lagfors.
 
Den 5/1 1825 är det en Maths Krapp (osäkert om det är samma person) som befinner sig i Lödgö bruk och får ett pass för att resa till Normaling.
 
Tacksam för all hjälp
Mvh
Luis Kristian