NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-27
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2006-10-26, 20:13
Ovan antyder jag tillkortakommanden inom Haveröforskningen och  någon kanske undrar vad jag konkret avser. Först, efter att mer ingående ha tittat på denna sajt finner jag är den mer vederhäftig än jag från början insåg. Dock vilar framlidne Helge Nybergs forskning med sina förtjänster och brister tungt över Haverö, liksom hela Medelpad. Men ansvaret ligger inte bara på honom, utan på oss efterkommande att själva kontrollera uppgifterna.
 
Ett par exempel. I Kölsillre nr 3 fanns under andra halvan en bonde Olof Andersson. Han uppges i Medelpadsregistret vara född 1721 och son till en Anders Larsson. Åldersuppgiften i dödboken förefaller ge stöd för detta. Men, tittar man i husförhörslängden (Haverö AI:3 s. 15 eller GID 2047.12.64200) framgår det hur klart som helst att Olof A. var född 1724 och son till en Anders Nilsson.
 
I registret påträffas även en soldat Lars Olofsson Floberg med hustru Karin Sjulsdotter samt barnen Gertrud, Anders och Erik. Här har emellertid skett en sammanblandning av två olika gifta par. Lars Olofsson, från Ytterhogdal, gifte sig visserligen med Karin Sjulsdotter från Vallen, men de flyttade från socknen ganska snart.
Tvillingarna Anders och Erik var barn till soldaten Lars [Persson] Floberg och hans hustru Karin [Jonsdotter]. I detta fall är det lite svårare att komma åt fakta, men man bör ha dragit öronen åt sig när tvillingarnas namn helt avviker från dopsed.