NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-27
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2006-02-22, 01:35
I början av 1700-talet åsattes gårdarna i Turingen n:ris 1-6. Överturingen avser nr 1-4 och Ytterturingen nr 5-6. Turingen är rätta jordeboksnamnet, så något Överturingen nr 3 eller Ytterturingen nr 6 finns egentligen inte.
 
Nils Persson (död 1696) var bonde på nr 4 och måg i gården. Var han kom ifrån känner jag inte till. Hemmanet sedermera till dennes son Anders vilken överlät det till sin svåger Olof Persson.
[I Medelpadsregistret har Nils även försetts med en dotter Kristina (Kerstin) född 1683. Det är fel och beror på en feltolkning. Hon var dotter till Nils Unesson i Ön].
 
Ytterturingen, då odelat, innehades i början av 1600-talet av Anders Månsson. Senast 1611 överlåtet till sonen Mickel Andersson och denne i sin tur 1628 till mågen Per Mårtensson. Per landsförvisad vid landstinget 1641, men är återkommen efter 1645. Då är gården delad mellan honom och Olof Mårtensson (även han måg till Mickel). Den sistnämndes halva (=Turingen nr 5) upplåten landbovis till Anders Persson senast 1650; sedermera sannolikt också försåld till densamme. Anders efterträddes av Per Mårtensson d.y., som torde ha varit hans måg.
 
Var Pal?n har fått Mårten Jönsson och Per Olofsson ifrån förstår jag inte. Dessa namn kan jag inte hitta i Turingen under 1600-talets första decennier.