NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-06
Skrivet av: Lenah Hedin skrivet 2003-03-31, 00:16
Till Mary-Anne och Anitha!
Nu är det söndag kväll och jag är hemkommen från Bogen. Jag var på Bengtstorp i morse! Har nu fotografier på dagens Bengtstorp. De sista som var bofasta där hette Alfred o Jenny. Kortet som jag har på den gamla rökstugan fick jag veta mer om. I mitten av stugan fanns en handelsbod, t h bodde Johannes (Johansson?) m sin familj, hans dotterson Axel har jag träffat nu. T v om handelsboden bodde syskonen; Otto, Olle m fl. Dottern Emelia dog för bara några veckor sedan. Fick också veta att det fanns ett pörte som kallades Södra Bengtstorp. I Hfl görs ingen distinktion på Bengtstorp och S Bengtstorp. Det var en ganska stor gård tydligen. Den ligger nära bruket Mithandersfors och Bengtsttorp-borna lär ska kört kolved till bruket. Har också tittat på torpinventeringen som finns på kortsystem på Hembygdsgården i Gunnarskog (Bogen hörde tidigare till Gunnarskogs socken) och fått löfte om att jag får datorisera inventeringen. Kom gärna med frågor så skall jag se vad jag kan göra. Jag åker tillbaka upp på lördag.