NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 maj, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 maj, 2012
Skrivet av: Karl-Ingvar Ångström skrivet 2011-12-24, 09:45
GOD JUL alla Borgsjö-forskare!
- Karl Göran har under årens lopp hjälpt till med uppgifter för rekonstruktionen av Borgsjö kyrkböcker, särskilt med personer som flyttat till eller från Jämtland. Tack KG!
- Min numera avlidne kompis Jan Abramsson och jag har ägnat stor del av våra liv åt att rekonstruera de kyrkböcker som brann upp en kall vinterkväll 1844. Jag beskrev arbetet i förbundets årsbok 1991, Inte bara kyrkböcker. Det är ett jättepussel som i princip aldrig blir klart!  
- Jag håller med om att den s k rekonstruerade födelseboken är ett personregister till AI:1. Som jag skrev i artikeln 1991 så har kyrkoräkenskaperna varit till mycket stor hjälp vid rekonstruktionen. Tyvärr innehåller personregistret en hel del fel. Ånge kommun och hembygdsföreningarna driver med hjälp av Arbetsförmedlingen ett kulturarvsprojekt som bl a skannar gårdshandlingar och annat forskningsunderlag. Tillsammans med Riksarkivets MKC har en hel del arkivhandlingar på landsarkivet kunnat lånas hem och skannas. Jag ska ordna så att också LIa:1 blir skannat och tillgängligt.
- Kulturarvsprojektet ger en massa rådata som behöver bearbetas. Jag håller nu på att med hjälp av ett antal ideellt arbetande dra igång bearbetning så att hembygdsföreningen ska kunna ge ut byskivor. Vi blir gärna flera. Det är ett bra sätt att få fördjupa sig i en av sina härkomstbyar! Följ arbetet på Borgsjö hbfs hemsida, http://www.borgsjohembygd.se/.
/ K-I (som blev årets medelpading inom hembygdsrörelsen bl a för arbetet med rekonstruktionen)