NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 maj, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 maj, 2012
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2011-12-22, 18:45
Det finns ett antal register för Borgsjö hos SVAR, men de är inte alltid så lätta att hitta. Det har emellertid blivit enklare än förr, då man måste känna till deras ursprungliga format, för att kunna söka rätt på det.
 
Går man i på Kyrkoarkiv i Västernorrland, finns under rubriken Borgsjö ett register som uppges vara en rekonstruerad födelsebok och märkligt nog fått signum C:1. Även om där finns ett antal uppgifter från andra källor, skulle jag nog hellre benämna det ett personregister över Borgsjö AI:1 som sorterats efter vederbörandes födelsedata.
 
Under Register och databaser klickar man på Register till kyrkoarkiv och fortsätter likadant med Digitaliserade register > Västernorrlands län, varvid man kommer till ett antal numrerade register för Västernorrland. De som berör Borgsjö är nr 92 (register över flyttningsattester 1806-1865), nr 110 (personregister till kyrkoräkenskaper 1757-1837) och nr 113 (personregister till Borgsjö AI:1).
Det är alltså registret nr 110 jag använt mig av. I inledningen uppges den volym som registrerats då ha beteckningen LI:3, men ser man till nyare arkivförteckningar bör det idag avse Borgsjö LIa:1. Tyvärr är inte denna volym ännu inte skannad av SVAR, så någon kontroll av mina ovan anförda uppgifter har jag därmed inte kunnat göra.