NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-31
Skrivet av: Thomas Sjöndin skrivet 2005-05-16, 21:24
Fäbod/torp beläget vid Brattvälten. Känner någon till bilder eller beskrivningar härifrån. Bifogar egen beskrivning av stället för identifikation.
 
Den västra begränsningen var en bäck. Den norra begränsningen var branten mot Ljungan. Branten och bäcken bildade en någorlunda rät vinkel. Det blev där också en tämligen djup ravin som bäcken rann i. Längre söderut efter bäcken (uppströms) bildade bäcken bara en svacka och där hade man också den bro som man normalt korsade när man kom till vallen västerifrån.
Dessa begränsningar med sina motstående sidor bildade i grova drag en rektangel. Storleken är lite lurig att uppskatta men jag skulle gissa på ca 100 m ö-v och något mindre från branten och söderut.
På bäckens västra sida gick en basväg som kom uppifrån berget. Längre upp i skogen korsade bäcken basvägen. Basvägen gick ner till timmeravlägget vid Ljungan. Där nere fanns också en liten fiskestuga lite närmare övre forsen, som för övrigt var rätt imponerande när det var fullt ös på vattnet. Stugan tror jag disponerades av någon som bodde längst västerut i Alby. (Tyko Blomkvist kommer för mig men det känns väldigt osäkert).
Idag går väg 83 över den nordligaste biten, sedan har väl skogen återtagit det mesta av resten. Jag skulle uppskatta att ”Storstugan” stod precis där man svänger av ner mot vattnet. Det vill säga att branten började alldeles bakom stugan.
Närmare den östra kanten av vallen låg, från Ljungan räknat, en timrad lada med påbyggd vedbod sedan ett stall med påbyggt dass och därpå ytterligare en timrad lada som höll på att rasa redan när vi bodde där. I sydvästra hörnet, intill den tidigare omtalade bron, stod också en timrad lada. Slutligen fanns också en gammal liten stuga som såg ut att ha varit bebodd men som var illa åtgången i nordvästra hörnet vid bäckravinen.
Tvärs över vallen i öst-västlig riktning gick en elledning som måste ha försvunnit när vägen byggdes. Noteras bör emellertid att någon anslutning till denna inte fanns på vallen.
När skogsbilvägen från Råsjö byggdes så kom den ned i det syd-ostliga hörnet vid den rasade ladan och anslöt i någon mån till den då utgrävda bäckravinen och basvägen ner till Ljungan. När väg 83 kom så gjordes avfarterna om något jämfört med ursprungliga läget.
Observera att jag använder mig av den något vridna väderstrecksnomenklaturen som jag har svårt att frigöra mig ifrån. Den är i alla fall inte mer än 45 grader fel.