NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-31
Skrivet av: Eva Nordin skrivet 2005-04-16, 17:20
Tack Karl-Ingvar för det svar jag fick av dig för 1 1/2 år sedan.
 
Då var jag total nybörjare på släktforskning och dessutom kunde jag inte hantera datorn så bra.
Jag slängde ut min fråga, och sedan visste jag inte, var jag skulle leta efter svaret, så jag missade det totalt. Av en händelse hittade jag det nu. Nu är jag betydligt mer van både vid släktforskning och vid datorhantering.
 
Nu till min undran! Gullik Persson Bäckman, född 1812-09-11 var gift med Anna-Lisa Carlsdotter född 1823-12-25. Den uppgift jag fick av dig var att Anna-Lisa var dotter till Karl Andersson i Magdbyn, född 1774. Karl stavade tydligen Karl med K och jag vet, att Anna-Lisa hela livet stavade Carlsdotter med C. (Jag vet också, att man i släktforskningen oftast stavar alla K-ljud med K, oavsett hur personen som bar namnet stavade).  
Jag har köpt några exenplar av Borgsjöbygden och i Ovansjödelen står, att Gullik och Anna-Lisa efterträdde Carl Carlsson född 1804-09-29 på torpet, som idag har nr 1:341.  
Vem var Carl Carlsson? Var han en bror eller kan han möjligen ha varit hennes far? Han stavade sitt namn med C.
Detta undrar Eva Nordin