NULL Skriv ut sidan - Släkten """"Viltok"""" från Gällivare

Anbytarforum

Titel: Släkten """"Viltok"""" från Gällivare
Skrivet av: Jan K Sörblom skrivet 2006-09-09, 07:13
Hej Christina!
Först vill jag göra dig uppmärksam på att mitt underlag inte är helt fullständigt, så det jag påstår ovan är gissningar utifrån vad jag vet:
 
Signe Maria Andersson Viltok f Eriksson kallas hon i sbd3, och hon dör i Justsajaure 3. Hon blev änka 1954-03-11. Samma datum dör i Jutsajaure Pavva Andersson Viltok, så det är alldeles säkert dessa som hör ihop. Det brukar inte vara så många som dör i Jutsajaure, och oftast inte flera på samma dag. Pavva gifte sig 1908-07-23. Så långt sdb3.
 
I folkräkningen 1890 finns bara en Signe Maria f 1890, och det är dottern uä till Kajsa Lotta Nilsdotter f 1858. Där kan det vara fel! Om det fötts ytterligare en Signe Maria i slutet av året så är det inte säkert att hon är med i räkningen. Man måste därför kolla hur läget är år 1900. Finns det flera Signe Maria födda i Gve förs. 1890? Det borde någon med abonnemang på SVAR eller Genlne kunna svara på. Sedan, om det nu visar sig vara rätt Signe Maria, bör man kolla församlingsbok/födelsebok om det finns något antecknat om förefintlig fader. Sedan bör man ta reda på hur hon i så fall fått namnet Eriksson. Är modern gift med någon Eriksson år 1900? Är hon rentav gift med en Mickel Eriksson; det skulle kunna förklara din muntliga uppgift om att Signe hette Mickelsdotter som flicka.
 
Sedan gäller det att bevisa att Kajsa Lotta Nilsdotter f 1858 och Katarina Charlotta Nilsdotter f 1858-07-06 i Killingi, dotter till Nils Fredriksson osv. är en och samma person.
 
En liten detalj, som inte behöver betyda något: Kajsa Lotta och Signe Maria är i folkräkningen 1890 upptagna i den sk läslängden. Där finns också en Mickel Eriksson f 1865. Det är troligen fråga om Abborrträsk Mikko f 1865-04-23 i Killingi, Gve. Han kommer alltså från samma ställe som Katarina Charlotta Nilsdotter. Skulle jag vara som du skulle jag leta vidare i detta spår. Han kan rent av vara fadern...och  hans anor har jag.
 
Men jag skall inte spekulera sönder ditt arbete...
Vore tacksam om du kunde mejla mig de uppgifter du hade från början, innan du fick svar här. Det skulle kunna underlätta det för mig.
 
MVH
JK