NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 april, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 april, 2012
Skrivet av: Carl-Oskar Lundström skrivet 2012-02-29, 01:06
Jag håller med om märkligheten med förteckningen på de döda i C:2 [som egentligen borde heta C I:2, när ska Riksarkivet låta ändra på detta för alla födelse- och dödböcker i Sverige?]. Att det står Förtäckning på dhe döda säger dock inget om att det skulle vara skrivet i efterhand. Det är märkligt med hoppet på flera år mellan 1724 och 1732 på de döda. Även om kyrkboken enbart avsåg Arjeplogbyn så tycker man ju att det måste finnas fler som borde ha upptagits i denna bok. Intressant är att stilen är densamma för åren 1731-1732 bland brudfolken samt 1725-1732 bland de födda. Stilen och kvalitén på bläcket är densamma för de döda, men även för de vigda. Det behöver dock inte betyda att de är inskrivna vid ett och samma tillfälle - men det ser onekligen ut så. Jämför dock de första åren av de döda i C:1 som likaså är lika i stil och bläck, är de också skrivna i efterhand? Stilen förändras till viss del i C:2 (se till exempel siffrorna 3 och 7) för samtliga förteckningar år 1732/1733 då Erik Wallinder blivit kyrkoherde i Arjeplog efter Sigvard Granberg. Den sistnämnde har dock en helt annan handstil än förteckningarna om man jämför de räkenskaper som han skrivit. Kan förteckningarna vara skrivna av någon inom Granbergs familj? Handstilen ser inte ut som hans efterträdare Erik Wallinder men påminner om Johan Læstadius (den tredje) handstil med vissa undantag. Jag kan tänka mig att det är avskrifter/renskrifter av lösa lägg eller blad som funnits. Jag håller med om att anteckningen om Mikael Anderssons död av allt att döma inte gjorts i samband med hans död, men jag tror dock att det är en avskrift. Varför skriva lofvat 30 ör. Km i Testament. och inte betalat eller liknande, om det var en form av efterhandskonstruktion? Betalning finns noterad i kyrkoräkenskaperna. Svårt att avgöra förstås om uppgifterna om Mikael Anderssons föräldrar i så fall skrivits in senare eller om de fanns nedtecknade i den förmodade samtida dödsnotisen. Mikael Anderssons familj bodde som en av tre familjer på kyrkbordet och var därmed närmaste granne till kyrkoherden. Hans änka levde sedan till 1758 på kyrkbordet. Jag tycker med tanke på detta att det inte är konstigt att kyrkoherden hade fått uppgift om föräldrars namn. Mer märkligt skulle väl vara att denna mer utförliga dödsnotis tas upp då det saknas på andra, men det kanske har att göra med en viss särställning samt att han inte var född i Lappmarken? Märkligt är väl också att boken i sin helhet tycks vara påbörjad 1719 men att de döda börjar först 1725 med ett hopp till 1732. Nu var det ju förvisso mest troligt lösa lägg som senare bundits ihop till en volym. I C:1 finns förresten flera av de döda upptagna som nämns i inbetalda bårpengar i C:2. Det verkar ha varit en tillfällighet till vilken församling uppgifterna lämnades - beroende på samernas flyttningar?