NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 april, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 april, 2012
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2012-02-27, 13:32
Constantinus> Sorry, det gick för snabbt. Det ska naturligtvis stå Sissela och inte Gunilla (jag har korrigerat i inlägget nu). Bra att klarade ut hur Clemet Sjulsson kom in arvingaskaran.  Per Eriksson hörde alltså också till samma kull som Eriksdöttrarna. Och bra med dopvittnena där som ytterligare stärker bevisskaran. Misstänker att ytterligare dopvittnesanalys av barn & barnbarn till släktgrupp skulle styrka kopplingarna sins emellan.
 
Jag är inte säker på vad du syftar på med exemplet om två barn med samma namn? Har vi flera möjliga(eller potentiellt möjliga) barn med samma namn nånstans i Eriks-klanen?
 
Men jag kan intyga att denna märkliga tradition med att döpa flera söner till samma förnamn är ett faktum. Jag känner till tre exempel på brödrapar med samma förnamn, enbart i Granbyn. På rak arm kommer jag ihåg att Jon Jakobsson i Granbyn har två söner som heter Sjul, och om jag minns rätt så framkommer det i en domboksnotis från 1705. Och Sjul Pålsson Nåja i Vapsten är bror till Sjul Pålsson Skarp i Gran/Ran. Även det framkommer i en domboksnotis, som jag har avskriven, men inte åtkomlig från denna dator. Bunden namngivning tror jag inte man kan lita särskilt mkt på i dessa lappmarker.
 
Nästa steg blir att analysera om Hans Erssons och Mårten Anderssons ättlingar uppvisar några dopvittneskopplingar med folk bland änkan Sisselas ättlingar. Det grämer mig att jag är på jobbet och Constantinus kommer hinna först med det ;)
 
 
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2012-02-27 14:15)