NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 april, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 april, 2012
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2012-02-27, 10:34
Vet vi när Erik Eskilssons änka dog? Kan hon ha flyttat till Gran på äldre dar?
Om den domboksnotis i mitt förra inlägg, Db 1729-01-13, om arvet efter änkan Sissela, skulle råka sig handla om Erik Eskilssons änka, så kan några mysterier vara lösta. Jag har nämligen hållit Jon Andersson Halto i Ranbyn, som trolig far till Pål Jonsson (och PJ är ju son till en NN Eriksdotter, och bevisligen dotterson till Erik Eskilsson). Och det faktum att Jon Andersson mest troligt via sin hustru, står som arvtagare till änkan Sissela tillsammans med minst två andra Eriksdöttrar, styrker min teori om Pål Jonssons far är Jon Andersson. Sjul Nilsson var ju gift med en Karin Eriksdotter (se mitt tidigare inlägg). Och därtill kommer Kerstin Eriksdotter som en arvinge till Sissela. Varför ingen Anders Eriksson bland arvingarna kan man undra? (Eller Hans & Per Eriksson, eller Mårten Anderssons hustru, om de nu är barn till Erik Eskilsson) Nä, de behöver inte stå som arvingar, om Erik Eskilsson var gift flera gånger. Finns flera fall i domböckerna i lappmarkerna om arvingar som kräver att få sitt arv utlöst när ena förälderna gifter om sig och startar en ny kull. Eller när den sista föräldern dött, och lämnar efter sig en änka/änkeman som inte är barnets förälder.
 
 
//Tillägg: Det slog mig att Mårten Anderssons hustru faktiskt skulle kunna vara någon de ovan nämnde Eriksdöttrarna, om hans änka gift om sig efter hans död 1714.
 
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2012-02-27 13:42)