NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 april, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 april, 2012
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2012-02-27, 03:06
Constantinus> Ja, det var de domboksnotiserna jag hade i åtanke. F.ö. väldigt utdraget och intressant domboksfall(över tre ting) om turerna kring de två kurtiserande kusinerna runt Rijk Anders Sjulssons änka.  
 
Och sen finns ju Per Eriksson i Granbyn, också med oklart ursprung. Jag nämner honom i tråden, eftersom det är intressant forska kring alla Eriksdöttrar/Erikssöner i trakten, i anslutning till diskussionen om Hans Ersson, eftersom de tycks någorlunda samtida. Fynd om den ene skulle kunna ge något om den andre. Om Per Eriksson i Granbyn som återfinns i uppbördslängderna för Granbyn från 1711, kan nämnas att han redan vid tinget Db1705-01-09, uppges inneha del i ett skattland(Kieng ort??, svårtolkat, liknar inget skattelandsnamn i Granbyn som jag känner till) i Granbyn, och besvärar sig då över intrång från Måns Nilsson i Arjeplog, varav man kan anta att Per Erikssons land låg nära gränsen mellan Ume`Piteå lappmark. Här kan man referera till det inlägg som Carl-Oskar gjorde 2011-01-12, där han han visar på en liknande konflikt från Arjeplogstinget 1711, där Anders Erikssons efterlevande tvistar med tre Arjeplogslappar om rätten till Byrgfjäll(vilket förstås avser den del av gränsfjället Byrgfjäll som ligger i Pite lappmark) och då heter en av motparterna Måns Nilsson, och det är ju samma person som 1705 gjort intrång på Per Erikssons land. Den gemensamme kontrahenten Måns Nilsson i de två konflikterna visar på att de två domboksnotiserna troligen handlar om två landkonflikter på olika sidor av >>samma Nu återupprepar du en felaktighet som jag tidigare har påpekat(se inlägg längre bak i tråden), angående Mickel Anderssons dödsnotis, när du skriver vid hans död noterades. Som jag tidigare påvisat så kommer uppgiften från en längd som knappast förts kontinuerligt, utan är en någons slags dödslängd som bär alla tecken av att ha upprättats i efterhand, vilket man bör ha i åtanke när man bedömer uppgifterna.  Att formulera sig Då han dör står det tycks inte förenligt med källan.
 
Jo, vi vet din ståndpunkt att du inte tror på Erik Eskilsson som möjlig fader till Hans Ersson. Det hade ju varit intressant att någon gång få höra varför du tror så? Jag håller det själv öppet då uteslutande bevis saknas, men jag tycker nog att indicierna som pekar ditåt är ganska starka.  
 
För övrigt så hade jag en utläggning om Hans Erssons svåger skickaren Mårten Andersson i Granbyn, tidigare i tråden, där jag uttryckte att det var rörigt kring de olika Mårten Andersson som fanns i Granbyn. Efter genomgång av domböckerna för aktuell tid har det klarnat väsentligt. Tycker det mesta pekar på att skickaren Mårten Andersson är identisk med den Mårten Andersson som skattar för Åmfjäll, och är identisk med den Mårten Andersson som enligt dödboken dör 1714. Men han är inte identisk med länsmannen Mårten Andersson i Granbyn, som ibland bär tillnamnet Hållsten (vilket f.ö. skulle kunna tänkas vara förnamnet på farfadern, då Hållsten är ett förnamn som förekommer i Gran/Ran). Men Mårten Andersson Hållsten har ingen känd relation till Hans Ersson, så honom lämnar jag härmed därhän i denna tråd.
 
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2012-02-27 05:17)