NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 april, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 april, 2012
Skrivet av: Carl-Oskar Lundström skrivet 2012-02-26, 23:04
Angående Mickel Andesson som betalar skatt tillsammans med Hans Eriksson så tror jag fortfarande att det är densamme som dyker upp i Arjeplog. Just nu hittar jag ingen säker uppgift på när Mickel Andersson i Arjeplog nämns för första gången. Han nämns vid tinget i Arjeplog 1708-01-18 som nybyggare (Klåckaren Oloff Lestadius, Nybyggarne Nilss Påhlson, Michell Anderson och Siuhl Jacobson...). Då han dör står det i Arjeplogs död- och begravningsbok: ”1724 d 9 April begrofz Mickel Anders af Ariep. by, fordom född i Iuchs [så detyder jag det till] byn och Umehå Sochn af Anders Pärson och Karin, aflat 8 st barn 4 gåssar och 4 flickor, hans ålder: 50 åhr”. Han antecknas här bo i Arjeplogs sameby [vilket inte behöver betyda att man var same. Det finns andra icke-samer som nämns i Arjeplogs sameby] och han upptas även bland samer i mantalen 1711 och 1720 eftersom han var ägare till lappskattelandet Sjuga, som han också med stor sannolikhet bebott under en tid. Vid tinget i Arjeplog 21-23 jan. 1714 nämns att Mikael Andersson ”boor här wid Arieplougz Kyrckia”. Han var gift med Brita Esbjörnsdotter (uppges vara född 1670, avled 1758-03-27). Carl Læstadius har berättat sig minnas Mikkels Brita, att hon praktiserade i medicin och bott ...högre up å backen och syftar på en förhöjning på kyrkplatsen bakom pastorns fähus där hennes far tydligen bott.(J. A. Nenzéns handskriftsamling, s.520) Av parets åtta barn är tre söner och tre döttrar kända.
 
Landet Sjuga (Siouka) i Arjeplog - som Mickel var ägare av - var beläget rätt nära kyrkplatsen, närmare bestämt ungefär vid Pipudden i Arjeplog. Detta var absolut att räkna som ett nybygge - vilket jag närmare går in på i min artikel i Oknytt nr 3-4 2001. Däremot synes han mest ha bott på själva kyrkplatsen.
 
Angående Erik Eskilsson så lät det spännande om det finns belägg att han hade en dotter i Ranbyn. Vilket är tingsprotokollet?  
 
Erik Eskilsson tror jag fortfarande inte är fader till Hans Eriksson, även om jag inte har belägg för det. Jag skulle dock önska att det vore så, för vem vill inte härstamma från den kände Erik Eskilsson?!  
 
Erik Eskilsson begravdes i Arjeplog februari 1693, möjligen avrättad. Vid tinget 7-9 feb 1687 nämns han vara omkring 60 år gammal. Han nämns av Per Noræus ha varit ...full af förgiengelige rijkedomar Sillfwer penningar och wähl tusende Rhener. Vid tinget i Arjeplog 1711 uppges det:
 
... wid pass för tiugu åhr sedan månde een Lappman ifrån Luleå Lappmark Erich Eskillson wid nampn komma at flyttia här kring fiället, och sedan han een tijd uppehållit sig i Uhmeå Lappmark under Granbyen, begynto han taga sit tilhåld här i Piteå Lappmark, och inträngia sig wid een ort Byrgfiäll benemd, under Arieploug Pastorat, denne blef för sin Trulldom och afguderije strax der efter dödat. Sonen Anders Erichson wille äfwen, efter fadren hålla sig wid Byrgfiäll dock med jordägandernes merndels åhrlige åtahl för hwilken ordsak han och aldrig kom at införas i Skattlängden under Arjeplougs by eller Pastorat, utan under Sörwästerbyn och Silbojokks Försambling, där han sig giftat och hustru tagit, hwilket äfwen skiedt Joen Amundson sedan han tog Anders Ersons änkia ...
 
Erik Eskilsson är känd som förhårdad motståndare till kristendomen. Petrus Noræus nämner denne som ...en förhärdad lem, och alldeles gudlös menniskia.... Då Noræus beslagtog Eskilssons trumma så överfölls han av Eskilsson, hans brorson Eskil Iddesson och en Tore Nilsson som med hot om våld återtog trumman. Då han sedermera ställdes inför tinget 1688 gjorde han avbön och lämnade in sin trumma och lovade bot och bättring. Den dödsdom som låg över honom ändrades till böter av Kungl. Maj:ts justitierevision. År 1689 nämns vid tinget att han var född i Tuorpon i Lule lappmark (i detta fall Jokkmokk), där han enligt uppgift fortfarande hade sina föräldrars skatteland. Med tillstånd av lappfogden Ægidius Otto flyttade han till Ume lappmark där han skrevs för Granbyn. Marken han där nyttjade var hans morfaders och låg till viss del inom Arjeplogs församling samt till viss del inom Silbojokk. Uppgifterna om Erik Eskilsson är delvis hämtade från Daniel Lindmarks bok: En lappdrängs omvändelse: Svenskar i möte med samer och deras religion på 1600- och 1700-talen (Umeå 2006).