NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 april, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 april, 2012
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2011-08-04, 13:10
Constantinus> Tack för påpekandet om tidpunkten när hustrukolumnen blir tom, för den hade jag för tillfället glömt att reflektera kring, men den tycks ju peka mot födelseår på ungefär 1657/58. Jo, det stämmer ju att det finns uppgifter  som anger att Hans Ersson hade ett sladdbarn född 1707, dvs sonen Anders Hansson. Födelseåret kommer från husförhörslängder. Inget av Hans Erssons barn återfinns, mig veterligen, i någon födelsebok, varför det finns ett stort mått av osäkerhet kring exaktheten i födelseåren i barnaskaran. Andra anledningar att fundera kring födelseåren i barnaskaran:
-Det generellt höga felaktighetsfaktorn i Lycksele/Sorseles kyrkböcker
-Anders Hanssons hustru Barbro Laestadia uppges vara född 1695 (enl husförhörslängder), och hon vore alltså tolv år äldre än sin make om födelseåret 1707 för Anders stämmer.
-Det märkligt långa och utdragna tidsspannet för Hans Erssons barnaskara. 4 kända barn når vuxen ålder. Via bakräkning (sonen König Granlund) respektive osäkra födelseuppgifter i HFL för de andra barnen så kommer man fram till att de är födda 1682, 1692, 1700 & 1707. Utöver dessa barn finns uppgiften från Arjeplog om ett ytterligare barn som begravts 1685(tidigare omnämnd i denna tråd). Det är märkligt stora luckor i barnaskaran. Stämmer alla f-åren, eller kan barn ha fått felaktiga födelseår, är en fråga jag länge ställt mig. Det känns som att det mkt väl kan var så, men jag saknar bevis för påståendet.
 
Tillägg:
Nämnvärt är också att Barbro Laestadia bör vara 47 år gammal när sonen Anders föds 1742, om alla födelseuppgifter är korrekta. Det är också en aktningsvärd och hög ålder att föda barn vid.  
Anders (f.1742) återfinns i Sorseles födelsebok, men den bär dock tecken av att vara en i efterhand rekonstruerad födelselista, snarare än en kontinuerligt förd födelselängd, varför tillförlitligheten även om den uppgiften, är lite svajig.  
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2011-08-04 14:41)