NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 april, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 april, 2012
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2011-08-04, 04:39
Den Könik Olofsson Kuuth som jag omnämnde i mitt föregående inlägg finns belagd som lappfogde i Åsele lappmark 1662-69.
Men det är också intressant att notera att han förekommer i ett utdraget lägersmål i Åsele lappmarks domböcker 1658 & 1659.
Könik Kuuth beskylls för att ha lägrat en lappiga i Vapstens sameby(som dock inte hörde till Åsele lappmark, utan till Ume lappmark).
 
Det följande citatet är av ett inlägg som jag just skrev under släkten Kuuth ( )
I Åsele Db 1658-01-08 §6 stämmer Kiönich Olofsson wapstlänsmannens son Peder Jacobsson om ansvar för falsk beskyllning mot Kiönich för lägersmål med lappigan Lucia Andersdotter. Huruvida något barn blev avlat vet jag inte, men man kan ju anta att det ofta var så lägersmål kom i dagen. I vilket fall som helst så tycks det ha funnits uppfattningar i Vapstens lappby företrädd av sonen till byns betrodde ordningsman, att Kiönich Olofsson lägrat en av byns pigor.
 
Märkligheterna fortsätter i Åsele Db 1659-01-03:
§1 Wapstlänsmannen Jacob Pedersson anmäler att hans son Peder Jacobsson har blivit rånmördad av Enar Andersson av Grans lappby i Ume lappmark.
§3 Rannsakning om Kiönich Olofssons horsbrott mot lappigan Lucia Andersdotter.
 
Uppenbarligen har rannsakningen mot Könik Kuuth fortgått över två ting, men vid tillfället för det andra tinget så finns inte personen som leder anklagelserna mot Kuuth närvarande, för han har just gått och blivit mördad. Vilket märkligt sammanträffande. Måhända fanns det någon halvlappsk person NN Königsdotter/Königsson av oäkta börd i Vapstens lappby. Långsökt är det i vart fall inte. En lägring som mynnar ut i en oäkting torde ha rört upp mer känslor, och dragit upp brottet till ytan, mer än en lägring som aldrig resulterat i något barn.
 
Könik Kuuth förekommer också vid ett tillfälle i domböckerna för Umeå lappmark.
Ume lappmarks Db 1666-01-10 §5 handlar om Siul Jonssons i Wapsten besvär över lappfogden i Ångermanland, Kiönich Kuuth att han försöker slå under sig kronouppbörden för från Wapsten, oaktat icke Kuuthen utan Aegidius Otto vore rätter uppbördsman.
 
 
Det kan alltså mycket väl ha funnits någon lappsk Königsdotter (eller snarare halvlappsk) i Umeå lappmark, född av lappigan Lucia Andersdotter. Detta har bäring mot det som i denna tråd har diskuterats rörande hustrun till Hans Ersson, dvs Barbro Königsdotter. Det har hävdats att namnet König indikerar svenskt ursprung, och namnet König har använts för att knyta klockarfamiljen till olika personer i Umeå landsförsamling, där namnet König förekommer någorlunda frekvent. Könik Kuuths lägrande av en lappsk piga i Umeå lappmark visar dock att det mkt väl redan kan ha förekommit någon person i Vapstens lappby som bar namnet Königsdotter.  
 
Vem som var Barbro Königsdotters föräldrar lär nog vara en fråga som inte får något entydigt bevis åt något håll, men tvärsäkra påståenden att hon måste ha kommit från de svenska kustsocknarna köper jag inte. Som tidigare nämnts i denna tråd, så uppges det i en domboksnotis att hon hållit högläsning ur den [lappska] postillan inför församlingen. Är inte det ett starkt indicium på lappsk börd så vet jag inte vad som är det. Det är i vart fall inget svagt indicium på lappsk börd i en kapellförsamling där ingen annan person i församlingen var av svensk börd, bortsett från någon prästfru.
 
F.ö. kan man notera att om något barn kom ur den påstådda beblandningen mellan Könik Kuuth och Lucia Andersdotter, så bör barnet ha varit närmast jämnårigt med klockaren Hans Ersson.