NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 april, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 april, 2012
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2011-02-25, 18:21
Några ord om klockarhustrun Barbro Königsdotter.  
-tiden för hennes död bör, som bekant av de flesta, vara i mars 1745, då Gamla gumman Barbro i Stensund dör, enligt Lycksele F:1, sida 134.
-hennes födelseår är okänt. Dock vet vi att hon försvinner ur hustrukolumnen för Hans Erssons hushåll 1718. I mitt inlägg 17 februari 2011 skrev jag att detta var märkligt givet att vet att hon levde länge till, men det är ju inte alls märkligt. Övre åldersgräns för mantalskrivning var 63år. Jag har dock sett kommentaren öfuer 60 år på husbönder(som ju ändå står där trots att de var äldre än gränsen) i t.ex. Umeå sockens mantalslängder på slutet av 1600-talet, som då indikerar att 60 bast var en lokal praxis). Det skulle ge oss att Barbro Königsdotter var född ca 1655-58, lite beroende på vad man utgår ifrån för övre gräns. Det är ju av vikt när man spårar hennes ursprung. Det gör också att det blir än mer problematiskt att härleda hennes ursprung till König Persson i Granön. Detta har ju delvis diskuterats tidigare i tråden, och det bör vara ett par sidor bakåt i tråden vid det här laget.
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2011-02-25 18:22)