NULL Skriv ut sidan - Elias Johansson Edman

Anbytarforum

Titel: Elias Johansson Edman
Skrivet av: Leif Olsson skrivet 2012-12-02, 13:08
Meddelande till Viktoria Sjödin
 
Hej Viktoria
 
Jag heter Leif Olsson och jag tittade nyligen och letade om det möjligen fanns något om min morfar Nils Ander Sjödin och jag hittade då siten genealogi.se där jag har har användarkonto och där hittade jag bl.a det som du har skrivit om din anfäder. Jag har inte alls bedrivit någon släktforskning, bara surfat mig fram lite på internet, men dina anteckninagr var så intressanta så jag ville meddela dig.
 
Jag är uppväxt i byn Gafsele, född 1945, flyttade från byn 1972 och har bott i Malmö, Norrköping och många år i Stockholm fram till min pension 2010 då jag flyttade till Köpenhamn där jag nu bor permanent.
 
Min morfar var alltså Nils Ander Sjödin som dog i september 1958 87 år gammal, jag var då 13 år gammal. Hans hustru var omnämnda Anna Emelinda och hon dog i december 1954. De bodde i ett egnahem eller vad det hette (inte torp), vid Kvarnbäcken i byn Gafsele, som byggdes någon gång under 30-talet.  
 
Uppgifterna om min mormor Emelindas anknytning till ryska anfäder nämndes också inom vår familj när jag var barn och det måste ha kommit från min mor Linnea. Men jag vet inget mer om det.
 
Din farfar Nils Manfred Sjödin var min morbror och hans son, som jag inte vill skriva namnet på här, måste då måste vara din far. De bodde i Piteå.
Ovanstående innebär att du och jag är tremänningar
 
Hälsningar Leif olsson