NULL Skriv ut sidan - Elias Johansson Edman

Anbytarforum

Titel: Elias Johansson Edman
Skrivet av: Ann-Britt Sjödin Eriksson skrivet 2007-04-02, 22:52
Hej Viktoria. Nu är jag hemma. Har öppnat Disgen nu och  kikar lite på Edmans-släkten. Anna Emelinda Edman var 3-männing med min farmors pappa, Samuel August Edman, född 1865 i Vilhelmina. Om man följer släkten Edman bakåt i dvs alla pappor Edman och bakåt, så finner jag Johan Månsson, född 1661 i Sälevad. Vissa uppgifter saknas men Johan bodde på samma hemman, nr 1 Leding, som Måns Johansson, f 1700 el 1701. Därför antas Johan vara far till Måns. Enligt obekräftade uppgifter skall familjen härstamma från Frankrike. Jag (AnnBritt) har ej funnit franskt påbrå ännu men forskningen fortskrider...
 
Så här ser det ut. Om ngn av er som läser detta finner ngt felaktigt, hör gärna av er då jag vill höra era synpunkter.
 
Anna Emelinda Edman, född 1877 i Åsele
Jöns Erik Edman, född 1828 i Vilhelmina
Samuel Johansson Edman, född 1800 i Vilhelmina'
Johannes (Johan) Ersson, född 1757 i Själevad
Erik Månsson, född 1730 i Själevad
Måns Johansson, född 1700 i Själevad
Johan Månsson, född 1661 i Själevad
 
Ang okänt faderskap så gäller detta en man vid namn Elias Gottard Eliasson Edman, född 1821-05-05, död 1901-03-27.
Några källor anser att fadern var följande: Elias Gamm-Iljas Johansson Edman, född  
1798 i Nordanås, Åsele (AC), död 1889-08-24. Det har dock inte gått att bevisa.  
Jag får en känsla av att det är rätt fader men tills ngn kan visa mig en riktig källhänvisning, så finner jag det inte bevisat. Och det räcker inte för mig att jag känner det på mig, att jag redan har den ev modern i antavlan.
 
Det samma gäller ryktet om ev rysk härkomst på Edmanssidan. Jag har inte funnit ngt ryskt men om ngn har det så får ni gärna höra av er.
Det förekommer även rykten om att släkten Edman har fransk härkomst. Jag har inte funnit det heller, inte ännu :-)
Hör gärna av dig igen.Vill gärna veta namnen på dem du härstammar från bakåt till Anna Emelinda Edman så får vi se hur ditt släktträd ser ut och vilka männingar du och jag är :-)
Mvh,
AnnBritt