NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2012
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2012-04-05, 03:48
Ah, nu ser jag hur du tänkte. Du såg namnet Forsvall som ett indicium på att Jakob Jakobsson d.ä. skulle ha varit son till Jakob Andersson.
 
Härledningen av Forsvall-efternamnet till Storvallen stöter på vissa uppenbara problem:  
1) Platsnamnet Storvallen är mig veterligen inte känt från källorna före det omnämns i syningsprotokollet för Saxnäs från Lycksele Db1749. Dvs ett antal år efter att bägge Brattfors-Jakobarna har gått ur tiden. Storvallen kan ha uppkommit som namn vid nybyggets tillkomst.
2) Jakob Jakobsson d.y. som sannolikt är den som bär namnet Forsvall, har ingen egen koppling till Olsele/Storvallen. Han är ju uppväxt i Brattfors.  
3) Tycks som att alla personer ur allmogen som antar släktnamn i mitten på 1700-talet i Lycksele och som hämtar delar av sitt släktnamn från ett byanamn placerar den delen som förled i efternamnet, aldrig som efterled. Så är fallet med t.ex. Öhrman (från Örträsk), Umström & Umberg (från Umbyn), Rusén (från Rusele), Granström, Grantopp & Grankott (från Granbyn).
 
Jag tror inte på teorin att Brattfors-Jakobarna skulle ha någon koppling till Jakob Andersson i Granbyn. Floran är av Jakob:ar som befanns sig geografiskt mkt närmare Brattfors är allt för stor, och det är mkt besvärande. Som tidigare nämnts fanns några i Umbyn och några i det för Brattfors någorlunda närliggande Åsele lappmark, dessutom några i Vapsten. Här kan också nämnas att Jackob Joensson i Umbyn finns bland de djäknar som bygga och bo i lappmarken som Olaus Stephani Graan räknar upp 1686. Förteckningen finns t.ex. i Nordbergs källskrifter över kyrka och skola. Bland djäknarna nämns också Jacob Pedersson och Jacob Swensson uthi Åhrsella och Ångermanlands lapmark. Här finns alltså en trojka med Jacob:ar med klara stråk av förhöjd kristenhet, som kan vara svaga indicier som stärker hela trojkan som faderskandidater till klockaren Jakob Jakobsson d.ä. Kanske Jackob Joensson är mest intressant då han hörde till Umbyn. Jakob Jonsson skattar i Umbyn 1661-1671. Det är uppenbart att han efterträds av Jon Jakobsson som skattar 1674-75. Sen är det väldigt märkligt att det därefter inte syns några spår av Jakob Joensson och Jon Jakobsson i skattlängderna. De försvinner huxflux. Samtidigt så framkommer det ju av Olaus Graans förteckning att Jakob Joensson finns kvar i Umbyn 1686, där han bygga och bo...men uppenbarligen inte skattandes. Märkligt. Nåväl, domböckerna för Umeå lappmark på slutet av 1600-talet har jag inte utforskat särskilt djupt ännu. Kan hända att nya rön dyker upp där.
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2012-04-05 12:59)