NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2012
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2012-03-12, 02:37
Ok, nu ska jag kliva ifrån mitt torftiga källrefererande och delta i det vilda spekulerandet, om än blott för detta inlägg. Det finns ett wild card som man skulle kunna slänga in grytan. Jag väntar mig grimaser för jag tycker själv att det skär sig en aning. Jag har haft honom länge i bakhuvet och jag har undrat vad som blev av honom långt innan jag började fundera kring Brattfors-Jakob, och han har trotsallt viss vag koppling till Lycksele. Och jag kanske kommer ångra att jag namedroppade honom för jag vet ju hur släktträdsbyggarkollektivet fungerar...en person med viss börd tenderar att snabbt dyka upp i antabeller på nätet även om indicierna är väldigt lösa. Hursomhelst, vad hände egentligen med den förre skolmästarens i Lycksele Jakob Matthiae Backius(själv lapp enl.HSH, men vet det finns invändningar däremot) son Jakob? Staffan Bengtsson skriver annorstädes på forumet att han är knekt 1704, men vad hände med honom sen? Och varifrån kommer notisen från 1704 som Bengtsson hänvisar till?
...och för att kasta in ännu en märklighet, vem är skoldjäknen Johan Tornensis som omnämns i Lycksele dombok 1709-01-04, och som reser från Härnösand för att vittna i en tingssak som utspelade sig i Lycksele 1708. Hur hamnade han i Lycksele? Troligen gick han i Lycksele skola, men varför det om han var från Tornedalen som hans namn låter påskina, när det finns trivialskolor i kuststäder som är närmre? Tornensis kan blott vara en hänsyftning på ursprung i Torneå lappmark eller Tornedalen, som många obesläktade personer kan ha använt, det bör understrykas, men samtidigt är det ett konstigt sammanträffande att Backius har en svåger som bär tillnamnet Tornaeus/Tornensis. Ett slumpartat sammanträffande kan man anta, men ett märkligt sådant. Och Backius själv dog ju ca 1665, så Jakob Jakobsson i Brattfors som tycks ha varit född på 1670-talet passar ju illa, så jag ser självklart de stora bristerna med denna teori, det tycks som att det saknas en Jakob Jakobsson i släktleden för att det ska gå ihop, och att behöva konstruera personer för att saker ska gå ihop är aldrig ett bra tecken för en teori. En annan brist är väl att man kan undra varför en prästson skulle dra till lappmarken...men knektvärvet indikerar ju att han, olikt sina systrar, har nedsjunkit några snäpp på den sociala stegen. Och vore det så att det fanns arvsanspråk på land i lappmarken så kanske en återkomst till lappmarken är tänkbar. Man kan också anta att prästbordslandet nyttjades av skolmästaren före Lycksele blev eget pastorat 1671.  
I vilket fall som helst, går detta spår att avspisa så är det också bra, för då slipper jag ha honom i bakhuvet